Studiu: romanii se orienteza mai mult spre case de oaspeti si cabane, din cauza pandemiei

Imagine de Buvrix27 de la Pixabay

Criza Covid-19 a avut un impact puternic asupra turismului, dar cel mai recent studiu realizat de Szallas Group, din care face parte platforma hoteliera online Travelminit.ro, si Nielsen IQ puncteaza faptul ca pandemia a stimulat si mai mult dorinta de vacanta a turistilor: in 2022, disponibilitatea romanilor de a calatori va fi chiar mai mare decat in perioada pre-pandemica, insa vor exista si modificari privind preferintele acestora pentru tipul de cazare si serviciile alese.

Asa cum era de asteptat in plin context pandemic, unitatile de cazare mai mici, precum casele de oaspeti, cabanele si apartamentele, care le pot oferi turistilor intimitatea si siguranta de care au nevoie, sunt din ce in ce mai cautate de romani.

In Romania, ponderea hotelurilor a scazut de la 26% in 2019 la 24% in 2020, in timp ce ponderea rezervarilor non-hoteliere a crescut de la 20% la 24%. Segmentul non-hotelier include apartamente, vile si case de vara.

Desi diferentele nu par semnificative la prima vedere, cifrele arata ca numarul rezervarilor la hoteluri va stagna, in timp ce numarul rezervarilor la unitati de cazare mai mici va avea o crestere brusca.

„Aproape toti participantii (98%) la studiul nostru au nevoie de flexibilitate si de posibilitatea de a-si schimba sederea planificata si de a-si anula gratuit calatoria. Deloc surprinzator, preferinta pentru servicii suplimentare de igiena (de exemplu, dezinfectant pentru maini, masca, manusi) si conditii de mentinere a distantei sociale adecvate (de exemplu, capacitate redusa, mese in camera) este, de asemenea, peste 95%”, a explicat Kata Padar de la Nielsen IQ.

Participantii se asteapta la purtarea mastii in principal de catre personal, aproape doua treimi dintre calatori nu ar rezerva cazare acolo unde masca e obligatorie si pentru oaspeti. Increderea si siguranta rezervarilor se numara printre motivele principale pentru care oamenii aleg un anumit tip de agentie sau platforma de rezervari.

Orientarea catre mediul si platformele online a fost vizibila si in industria turismului. Peste trei sferturi dintre respondenti cauta acum informatii despre cazari si oportunitati de calatorie pe site-urile de rezervari online.

In plus, la mare cautare vor fi si cazarile din strainatate cu pachet wellness inclus, pe cand intentia de a calatori in tara a crescut cu 30% in cazul drumetiilor, 16% pentru deplasari in scopuri de afaceri si 14% pentru diverse programe.

Potrivit cercetarii efectuate de Szallas Group si Nielsen IQ, romanii doresc sa calatoreasca in continuare in scop recreativ, insa, ca urmare a izbucnirii pandemiei, cu 20% mai multi respondenti au afirmat ca au ales destinatii interne in 2021 comparativ cu alti ani. Totodata, studiul releva o crestere semnificativa a calatoriilor cu masina personala nu numai in Romania, ci si in regiunea Europei Centrale si de Est, tinand cont de faptul ca 96% dintre respondenti prefera, in general, sa calatoreasca cu propriile lor masini.

In prezent, la fel ca pana acum, calatorii tin cont de aceleasi 3 aspecte esentiale atunci cand rezerva cazari atat in tara, cat si in strainatate. In topul factorilor in functie de care iau decizia de rezervare se afla:

1) locul cazarii, cat de apropiata sau departata este de atractiile de care sunt interesati,

2) pretul pe noapte

3) nota de evaluare a cazarii acordata de alti turisti.

Conform studiului, in viitor, romanii isi doresc sa calatoreasca de doua ori mai des decat in vremurile pre-Covid, in special in regiunea Europei Centrale si de Est, inclusiv in tari precum Ungaria, Croatia si Bulgaria.

Nu in ultimul rand, merita precizat faptul ca pandemia a facilitat digitalizarea operatorilor de turism. Avand in vedere ca aproape toate procesele se intampla acum in online, atat furnizorii de cazare, cat si clientii care doresc sa calatoreasca au investit in platformele, aplicatiile si abilitatile lor digitale. Acest trend este unul ascendent si va continua sa dezvolte industria turistica din Romania, sa le ofere mai multe oportunitati calatorilor.