Secretarul de stat Lucia Morariu lupta pentru Renasterea turismului romanesc

   -Ati luat turismul de jos, de la agent, ati activat in zona de stat si apoi privata, acum sunteti pe cea mai inalta treapta a functiilor din turism. Cum s-a vazut turismul la toate nivelurile si, mai ales, din pozitia de secretar de stat, asimilata intr-un fel cu cea de ministru?

   -Din pacate, ministri, toti, trebuie sa fie oameni care fac politici, nu care vegheaza neaparat, prin semnatura lor, la fiecare document care sta in spatele unei achizitii, respectiv unei eventuale plati din banii statului catre o entitate sau alta. In primul rand este responsabilitatea derularii politicilor respective, din punct de vedere al circulatiei banilor care ar trebui sa apartina functionarilor publici, iar ministrii sa faca programe si politici, pa baza carora, pe de o parte sa incerce sa reformeze legislatia si pe de alta sa directioneze fondurile spre acele obiective care sunt cuprinse in programe si politici. Acest lucru nu se intampla in prezent, cel putin in ceea ce ma priveste.

   -Ar fi trebuit, date fiind competentele pe care le am, sa cunosc foarte bine situatia administratiei publice. Imi este foarte greu pentru ca nu o cunosc si nu cred ca cineva si-a imaginat ca aducandu-ma aici, din mediul privat, eu o cunosc. Din pacate, ministrii, sau cel putin eu ca secretar de stat, trebuie sa acord asistenta oamenilor mei in intocmirea de proceduri, de documente, in realizarea unor documente, conform procedurilor legale, pe care, parte din ele, le-am invatat si eu din mers, si pe care, este clar, ca nu le stapanesc 100%, pentru ca nu este meseria si calificarea mea. In general, ar trebui ca aceste lucruri sa apartina unor oameni care s-au pregatit pentru ele.

   Multa birocratie
   -Deci ministrul nu mai este executiv?

   -Problema este, pe de o parte, ca ne confruntam cu situatii in care oamenii nu cunosc foarte bine ce au de facut, cu situatii in care toata responsabilitatea asupra utilizarii fondurilor ne apartine, pentru ca exista responsabilitatea ordonatorului de credite. In mod clar, chiar daca vrei sa rezolvi niste lucruri in sistem liberal sau ca om care provine din industrie, nu poti pentru ca ti se spune, desi continutul este corect, nu este legal si atunci nu semnez acea procedura. In acel moment, nefiind banii tai sau banii unei firme private, unde poti sa iei decizii pe buget, te opresti.

   -Cum se vedea din afara activitatea din minister?

   -In primul rand, mai ales din punct de vedere legislativ, consideram ca exista posiblitatea sa se faca mai mult pe modificari de legislatie, si, in nici un caz, nu mi-am imaginat niciodata cata parte de executie, legata de ordonantari si de bani poate sa intervina, cata corespondenta inutila exista, la care trebuie sa raspunzi si cate lucruri mici iti ocupa timpul de zi cu zi si nu-ti da posibilitatea sa te ocupi de lucrurile mari.

   -Deci ministrul nu poate supraveghea turismul de sus, de la inaltimea unei asemenea functii?

   -Poate ca poate. Eu m-am gandit la un moment dat ca, in situatia actuala, pe legislatia existenta, cel mai bun ministru ar fi o persoana care sa provina din randul functionarilor publici, care sa aibe cunostintele necesare supervizarii tuturor actelor care se fac pentru orice cheltuiala, indiferent cat de mica, pentru ca documentatia este la fel pentru 500 euro ca si pentru 100.000 euro. Avand aceasta experienta, ar trebui sa treaca mai usor peste aceste aspecte, ceea ce nu este cazul meu.

   -Toti specialistii din turism s-au bucurat cand ati fost numita secretar de stat. Unde ar trebui sa fie specialistul in turism in minister, pentru ca se pare ca nu-si gaseste locul?

   -Nu trebuie sa fie specialist in turism, in acest moment. In primul rand trebuie sa fie specialist in administratie publica. Aduni oameni care au cunostinte legate de turism, de patrimoniu, de lucrurile materiale ale turismului, de obiectivele turistice, de zone turistice, dar care nu au suficiente cunostinte de specialitate legislativa si financiar-contabila, vizavi de cum functioneaza administratia publica centrala si ansamblul de legi care o reglementeaza, iar acesti oameni nu reusesc sa faca dosarele in timp corespunzator pentru ca nu au aceste cunostinte. Atunci, evident, apar blocaje si o situatie absolut anormala, ca aceasta de acum, in care nu se poate acorda asistenta directa fiecarui dosar care consuma bani. Dosarele pentru cheltuirea banilor, fara o asistenta juridica serioasa, financiar-contabila, nu se vor putea cheltui bani in interesul industriei, si ma refer aici in special la fondurile de promovare.

   Turismul – sansa Romaniei!
   -Care este suma pentru promovare in 2008, pentru ca 2007 nu a avut nicio sansa?

   -7 milioane de euro. Pentru anul viitor trebuie sa ne pregatim inca de pe acum, pentru ca, se pare, ce mergea inainte nu mai merge acum. Anumite proceduri pe care le avea fostul ANT nu mai sunt acceptate acum si suntem in aceeasi situatie si cu cofinantarea. Se schimba totul, trebuie refacut totul. Pentru anul acesta a fost imposibil de a genera o procedura de achizitii. Trebuie sa lucram pe bugete, Master Planul este indicatorul pe care il urmam. Acesta ne indica un procent acceptat de mine, din experienta pe care o am, de cca. 8% pentru piata interna, clipuri pentru piata externa, restul se duce pe fiecare din pietele respective. Vom lansa o Hotarare de Guvern anuala, in vederea promovarii produselor turistice, dar cu activitati foarte clar specificate. As fi vrut sa se vada ce am facut, pentru ca turismul e sansa romanilor. Pana acum nu ma pot lauda cu asta.

   Lege speciala – ONT
   -Organizatia Nationala de Turism este deci blocata sa apara din cauza legislatiei?

   -Pentru ONT, pot sa va spun ca eu o doresc si ca facem toate eforturile sa cream o lege speciala pentru ea, iar prin aceasta lege speciala trebuie sa dam posibilitatea de a ne excepta de la grilele standard, cu functionari publici in salarizare, de a accepta in Consiliul de Administratie public-privat, un referent de turism pe baza de contract de management, un regulament intern de organizare si functionare al acestei institutii si conducerea ei pe baza de bugete si contract de management, cu libertatea de care are nevoie un asemenea director in selectarea personalului si platirea acestuia dupa rezultate.

   -Mai este mult pana atunci?

   -Noi avem un draft, dar, in acelasi timp, vreau sa spun ca fara suport juridic, 3-4 juristi buni, care ar lucra la acest proiect, alaturi de cei care au viziunea, nu se poate. Proiectul trebuie sa atraga asociatiile si liderii din industrie, care isi spun punctul de vedere. In con­cluzie, daca am avea o echipa buna, cu oameni com­petenti, intr-o luna se poate finaliza proiectul de lege.

   Riscam neparticiparea la Londra!
   -Care va fi prezenta noastra externa, am auzit ca au fost probleme cu prezenta la Targul de la Londra?

   -Lucram la prezenta noastra afara pe bugete. Nu este deloc usor, intrucat bugetul e limitat, dar vrem sa-l impartim, dupa circulatia pe primul semestru din 2007, pentru ca intrarea in U.E. a adus niste schimbari importante, care se vor mentine si ca trend, fiind singurul indicator pe care il avem la dispozitie. M-am preocupat in mod direct de a convinge ca trebuie sa participam la Londra, pentru ca este unul dintre cele mai mari targuri de turism din lume. Nu este un targ de piata, este un targ de specialisti, de imagine, si trebuie sa fim acolo, chiar daca se aprecia ca e scump. Lipsa noastra de acolo nu ar fi insemnat ceva laudabil pentru o tara nou intrata in U.E. Este un loc de intalnire al principalilor actori din industria turistica. Problema noastra este acum ca trebuie sa gasim si forma clara prin care putem sa ducem la Londra si reprezentantii presei din Romania. La urma urmei, trebuie neaparat sa se gaseasca solutia, pentru ca noi consideram ca trebuie sa mearga X persoane de la presa, si gata.

Source: Saptamana Turistica

EnglishRomanian