Noile restrictii vor afecta masiv industria ospitalitatii si vor duce la un nivel de activitate redus

Imagine de Rodrigo Salomón Cañas de la Pixabay

Operatorii din industria ospitalitatii atrag atentia ca ceea ce se intampla in acest sector reprezinta o punere in pericol a acestei industrii si nu doar pe termen scurt, ci pe un orizont de timp mediu, si vin, printr-o scrisoare deschisa, cu o serie de propuneri pentru clasa politica.

Noile restrictii in vigoare de luni vor afecta masiv industria ospitalitatii si vor duce la un nivel de activitate redus, sustin reprezentantii din domeniu, mentionand ca o mare problema este reprezentata de lipsa compensatiilor financiare imediate.

Reprezentantii Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR) subliniaza ca trebuie ca si tara noastra sa respecte definitia europeana a certificatului digital, astfel incat turistii straini care vin la noi bazandu-se pe testare si nu pe vaccinare sa fie in situatia de a li se permite cazarea la hoteluri sau de a merge in restaurante, muzee etc, iar acest lucru sa fie valabil si pentru turistii romani.

“Este cunoscut ca certificatul verde se refera la persoane vaccinate, testate in ultimele 72/48 de ore sau trecute prin boala in ultimele 15-180 de zile. Reprezinta un act de normalitate ca daca permitem persoanelor posesoare de certificat verde sa poata participa la evenimente organizate cu limitare de capacitate in cinematografe, teatre, biserici etc sa le fie permis sa o faca si in hoteluri in exact aceleasi conditii. Ne referim la evenimente de tip conferinta, workshop, seminarii organizate pentru persoane posesoare de certificat digital si cu anumite restrictii de spatiu”, explica FPTR in scrisoarea deschisa adresata liderilor partidelor politice.

Acestia semnaleaza ca masurile impuse de autoritati nu impun certificat verde pentru categorii intregi de angajati tinand cont de dreptul (si nevoia) de a munci, dar, faptul ca in hoteluri nu se permite cazarea acestora, desi ei se pot deplasa in interes de serviciu dintr-o localitate in alta, reprezinta exact aceasta incalcare a dreptului la munca.

Potrivit sursei citate, modul in care s-a comunicat, “cu interpretari diferite, cu erori si corectii la interval de 24 de ore”, a adus un mare haos la care multi operatori din industria ospitalitatii, dar si clientii din hotelurile si restaurante nu au stiut cum sa reactioneze, drept urmare au anulat rezervarile pe care le aveau pana la venirea clarificarilor.

Al doilea capitol de propuneri al FPTR vizeaza zona compensatiilor cu care statul roman a venit sa sprijine industria ospitalitatii, cea mai afectata de pandemie. Aceasta semnaleaza ca, desi au avut loc nenumarate discutii cu toate autoritatile statului, pentru anul 2020 industria ospitalitatii nu a primit inca nimic concret dedicat operatorilor din sector.

Totodata, isi exprima speranta ca voucherele de vacanta vor fi reluate in anul 2022, chiar daca intr-o forma revizuita.

In conditiile in care cifra de afaceri este puternic afectata si in anul 2021, cu o estimare de pierdere de circa 70% din volume in trimestrul patru al anului, pe fondul pandemiei, membrii FIHR considera ca este o “urgenta maxima” ca statul sa vina cu sprijin pentru operatorii din industria ospitalitatii.

EN RO