Majoritatea restaurantelor vor inregistra scaderi de cel putin 25% din cifra de afaceri

Imagine de Free-Photos de la Pixabay

Barometrul Restaurantelor Gault&Millau, proiect realizat in parteneriat cu Mastercard, tinteste sa ofere raspunsuri la intrebari cheie legate de evolutia si starea sectorului, principalele provocari, asteptarile fata de clienti, schimbarile in modelele de business, performanta financiara a restaurantelor si prognozele pe termen scurt.

A doua editie a masurat la inceputul lunii decembrie indexul de incredere a restaurantelor selectate de ghid. Astfel, acest index a scazut la 34 / 100 puncte fata de 37 / 100 in editia precedenta (august 2020) si evidentiaza dificultatile in crestere ale restaurantelor din comunitatea Gault&Millau, care reflecta si starea la nivel de industrie.

36% din restaurante se declara increzatoare in evolutia si stabilitatea business-ului in urmatoarele 3 luni, fata de 46% in luna august, in timp de 33% nu pot anticipa evolutia urmatoarelor 3 luni.

Numarul restaurantelor inchise permanent sau temporar a crescut la aproape 30% fata de sub 20% din restaurantele din comunitatea Gault&Millau in editia precedenta a Barometrului. Exisa si o categorie importanta de restaurante inchise temporar, circa 15%, care nu au o data stabilita pentru redeschidere. Evolutia perioadei urmatoare de 3-6 luni va fi definitorie pentru aceste restaurante, dar si pentru celelalte.

Estimam ca la nivelul anului 2020, peste 90% din restaurante vor inregistra scaderi de cel putin 25% din cifra de afaceri fata de cifra inregistrata in 2019, in timp ce media se situeaza in jurul a minus 63% fata de 2019.

In acest context, circa 77% din restaurante anticipeaza o imbunatatire in 2021 fata de 2020, iar aproape 30% intentioneaza sa aiba un model de business cu totul diferit.

Adaptabilitatea este deja vizibila, peste 95% din restaurante au intreprins deja sau vor intreprinde modificari mai mici sau semnificative ale afacerii in urmatoarele 3 luni. 77% din restaurante au spus ca vor adauga servicii de livrare, in timp ce 56% isi vor diminua asumat activitatea si 54% au modificat sau vor modifica meniurile.

84% dintre respondenti au precizat ca in urmatoarele 3 luni principala provocare va fi traficul redus de clienti.

In 2020 restaurantele au resimtit si lipsa turistilor internationali, acoperita doar intr-o mica parte de turistii locali, care prezinta insa si anumite particularitati de consum – printre care si o disponibilitate redusa de a incerca feluri de mancare cu totul noi fata de cele pe care le prefera in mod obisnuit, precum si o importanta mai mare acordata pretului in mod absolut, fara a evalua si raportul calitate-pret.

Din perspectiva comportamentului clientilor, restauratorii anticipeaza cresterea in continuare a comenzilor cu livrare/ ridicare (74%), dar si scaderea bonului mediu (60%).

Concluziile din Barometru se bazeaza pe aproximativ 100 de chestionare si interviuri efectuate cu reprezentanti ai restaurantelor din comunitatea Gault&Millau din peste 10 orase din Romania, analize cantitative si calitative ale pietei, precum si pe know-how-ul dezvoltat in ultimii ani. Barometrul va fi actualizat trimestrial, incercand cu fiecare editie sa surprinda cele mai relevante aspecte din evolutia sectorului.