Christian Tour a trecut de la vânzări de 1 mil. EUR/zi la zero

Imagine de Engin Akyurt de la Pixabay

Agenția de turism Christian Tour a înregistrat în 2019 vânzări de peste 120 mil. EUR si a trimis în vacanță peste 400.000 de turiști trimiși. Anul trecut, Christian Tour era agenția care a vândut cele mai multe vacanțe din istoria turismului autohton. Pentru anul acesta își bugetase vânzări de 150 mil. EUR.

Pandemia l-a adus pe Cristian Pandel, proprietarul agentiei, de la vânzări de 1 mil. EUR/zi în a doua parte a lui martie la vânzări zero și l-a prins cu avansuri încasate de la 150.000 de turiști și cu investiții făcute într-o companie aeriană și o franciză TUI.

În cel mai greu dintre cei 23 de ani de business, în care a fost nevoit să renunțe la un sfert din angajați și a închis 20% din birouri, l-au salvat cei peste 80.000 de turiști care, începând din iunie, și-au depășit temerile și au ales să plece în vacanță.

La început de februarie, chiar înainte de pandemie, companiile din grupul de turism deținut de Pandel au fost consolidate într-un holding, Christian Tour Group, cu capital social mare pentru piața de turism, de peste 30 mil. EUR. Pandel a precizat că, până la lockdown, încasase în jur de 5 mil. EUR ca avans de la clienți, bani pe care i-a folosit, alături de fonduri din capitaluri proprii și linii de credit, pentru a plăti avasuri masive către hoteluri pentru a putea securiza prețul și disponibilitatea vacanțelor.

Tot la începutul anului fondase și Animawings, o companie aeriană specializată în chartere, unde atrăsese ca investitor, cu o participație de 25%, compania elenă Aegean Airlines.

În paralel, a reușit să readucă în România franciza TUI, cel mai mare operator mondial de turism, care ieșise de pe piața românească după ce Dragoș Anastasiu își vânduse către Dertour lanțul de agenții de turism care funcționau sub brandul TUI. Pandel făcuse, împreună cu TUI Group, un plan de dezvoltare pentru deschiderea a 40 de birouri în următorii 3 ani și începuse deja operarea.

Christian Tour avea la începutul anului 56 de birouri și, în tot grupul, doar în România, în jur de 300 de angajați.

În martie, practic, statul român a închis business-urile din turism, a închis granițe, a închis mall-uri și sedii și, crede omul de afaceri, toate aceste decizii au fost luate fără un plan coerent sau o comunicare strategică.

S-a apucat să facă scenarii diferite și planuri de reduceri, în trepte pentru a nu expune grupul de firme. A renegociat toate contractele, chirii, utilități etc., a redus bugetele la minimum, a reprogramat vacanțe, a negociat cu hoteluri, parteneri, ca avansurile plătite de turiști pentru călătorii în perioada de restricție să fie asigurate ca avansuri pentru viitor și turiștii să nu piardă banii.

În tot acest interval, Pandel a pierdut peste un sfert din echipa și a închis 20% din birouri. Dacă în primele două săptămâni din martie, în mod normal, Christian Tour vindea de 1 mil. EUR pe zi, iar în aprilie de 1 mil. EUR odată la două zile, în această primăvară, în a doua jumătate a lui martie și în aprilie și mai vânzările au fost zero.

În iulie, când agențiile din România, printre ultimele din Europa, au primit acceptul să opereze primele destinații de vacanță, Christian Tour a fost prima companie care a început zborurile către Grecia și autocarele către litoralul bulgăresc. Chiar și turiști care nu rezervaseră vacanțe au luat cu asalt agențiile pentru pachete în Grecia, însă după ce autoritățile elene au cerut teste Covid-19, cererea a scăzut cu 75%.

La început de august a pornit operarea zborurilor și către Antalya, cea mai populară destinație pentru turiștii români, iar spre sfârșitul lui august spre Egipt.

Christian Tour, din iulie, de când a repornit charterele, a avut circa 120 de zboruri în opt săptămâni. Peste 80.000 de turiști au călătorit în 2020 în doar două luni cu agenția lui Cristian Pandel, principalele destinații fiind Turcia, Grecia, Bulgaria, Egipt, dar și litoralul românesc.

Omul de afaceri estimează că până la finalul anului, când va trage linie, va trimite în vacanță în total 120-130.000 de români, pentru că alți 20-30.000 care au plătit avansuri și-au amânat sejururile, urmând să plece anul viitor.

Chiar și în cele mai aglomerate perioade din acest an, Christian Tour a operat 18 chartere pe săptămână, față de 56 de zboruri anul trecut. Pandel estimează că va încheia anul acesta cu vânzări de 40 mil. EUR, cam cât avea Christian Tour cu 10 ani în urmă și crede că o să treacă probabil 2 -3 ani să revină la nivelul din 2019.