La Hotel Tourism & Leisure Investment Forum, cel mai complex eveniment local dedicat exclusiv industriei ospitalitatii si turismului din Romania, organizat de Evensys, Sorin Ionescu, Managing Partner al companiei de consultanta hoteliera Fivestar Hospitality, a declarat ca sectorul public nu trebuie sa esueze cu proiectul de renastere turistica a Romaniei, intrucat o greseala in acest moment in faza de constructie ne-ar fi fatala multi ani de acum inainte. El a comparat proiectul de branding cu procesul de constructie al unei cladiri in care angajezi intai arhitectul sa iti realizeze un proiect (pentru analogie complexul proiect realizat de consortiul THR-TNS), apoi mergi intr-o faza a doua de realizare a detaliilor de executie (pastrand analogia, definite deja prin planul de marketing realizat de Horwath HTL) si apoi intri in faza de constructie a cladirii unde poti lucra in regie proprie sau cu un antreprenor general, afirmand ca “se pare ca autoritatile au ales sa construiasca brandul in regie proprie”.
Potrivit Fivestar Hospitality, pe plan local, este nevoie de o schimare de atitudine din partea autoritatilor, pentru ca este nevoie de o mai mare deschidere catre know-how-ul companiilor experimentate internationale, strategie care ar salva timp pretios de implementare si bani pe termen lung chiar daca pe termen scurt lucrul cu acestea presupune costuri mai mari. Un semnal de alarma este ca nu exista foarte multe situatii in care pot fi puse pe masa proiecte de o valoare semnificativa, care sa atraga investitori importanti. Mediul privat trebuie sa puna presiune pe autoritati pentru a evita deraparile in procesul de constructie al brandului care va dura poate 10 ani, si deja sa identifice noi oportunitati ce vin in concordanta cu noua orientare strategica a turismului si mai ales sa nu lucreze fara studii de fezabilitate.
In prezent, Romania este pregatita cu lansarea de oferte city-beak pentru turistii straini, orasele vizate fiind Bucuresti, Sibiu, Sighisoara sau Brasov.
In Bucuresti se intentioneaza realizarea unui plan de marketing care sa incurajeze vizitele turistilor straini, iar orase precum Iasi, Cluj sau Timisoara concureaza pentru a intra pe harta oraselor potrivite pentru city-break.
Piata ospitalitatii este afectata la nivelul capitalei, unde cererea da semne totusi de revenire, observandu-se insa faptul ca hotelierii care nu opereaza sub un brand international au avut mai mult de suferit. Anul trecut, gradul mediu de ocupare al pietei hotelurilor independente de 3 si 4 stele din Bucuresti a crescut la 42%, de la 39% in 2009, iar in 2011 va creste in continuare cu aproximativ 10%.
Conform lui Sorin Ionescu, o stabilizare a pietei hoteliere s-a putut observa la nivel de REVPAR chiar in primul trimestru al acestui an, fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Source: Fivestar Hospitality