Primele 10 agentii de turism din Romania au inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 200 milioane EUR

Daca in 2005 primele 10 agentii de turism din Romania au inregistrat o cifra de afaceri cumulata de 152 milioane EUR, in 2006 acestea au inregistrat o cifra de afaceri cumulata de aproximativ 200 milioane EUR, fapt ce indica o crestere medie de 31% a cifrelor de afaceri a celor 10 agentii.

Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, ANAT, a declarat ca aceasta crestere s-a datorat extinderii numarului de sedii a companiilor si a investitiilor derulate pentru dezvoltare.

Cea mai mare crestere, de 50%, in 2006 a inregistrat-o agentia Paralela 45, ajungand de la 16 milioane EUR in 2005 la 24 milioane EUR in 2006.

Cele mai mici cresteri au fost raportate de agentiile Happy Tour si Visit Romania, care si-au majorat fiecare afacerile cu 22%, potrivit datelor fiecarei companii.

Principalii jucatori de pe piata au declarat ca aceste majorari au fost determinate de numerosi factori, insa cei mai importanti sunt cresterea nivelului de trai, intrarea pe piata a numeroase companii aeriene low-cost si posibiliatea agentiilor de a inchiria curse charter la preturi din ce in ce mai mici, la care se adauga si cresterea de aproximativ 20% a turismului de business.

Aparitia zborurilor low-cost si a charterelor au facut ca transportul cu autocarul sa fie defavorizat.

Principalii jucatori au precizat ca numarul de zboruri charter a inregistrat in ultimii ani un trend ascendent care va continua si in anii urmatorii.

Printre destinatiile favorite se numara Turcia, Tunisia, Grcia sau Spania, insa operatorii au introdus si destinatii noi menite sa atraga interesul turistului roman, Madeira, Sardinia sau Venetia.

In 2006 numarul turistilor romani care au parasit tara a crescut cu 24,2% fata de 2005. Suma medie pe care acestia sunt dispusi sa o cheltuiasca pe o vacanta in strainatate s-a majorat, ajungand la aproximativ 400 – 500 EUR pentru un sejur, fara a include banii de buzunar.

Potrivit datelor oferite de BNR, in luna ianuarie a acestui an turistii romani care au plecat in vacanta in strainatate au cheltuit 76 milioane EUR, cu 46% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Pe de alta parte, cheltuielile strainilor care viziteaza Romania inregistreaza de cativa ani un trend ascendent, cu cresteri medii de 15-20% de la an la an. In 2006, desi numarul turistilor straini a crescut cu doar 2%, incasarile romanesti din turism au crescut cu 17%.

Cea mai mare parte a veniturilor agentiilor de turism sunt generate de turismul de business, care a crescut in 2006 cu o medie de 30%.

Pentru acest an se estimeaza ca la nivelul intregii piete de operatori de turism, se va inregistra o crestere de aproximativ 15-20%.

Pentru turismul de afaceri se estimeaza cresteri de aproximativ 20%, pentru circuitele turistice se estimeaza o majorare de 10-15% iar pentru litoral se estimeaza o crestere de 5% pana la 8%.

Din 2.300 de agentii licentiate care activeaza pe piata locala in prezent, doar 1.500 desfasoara o activitate sustinuta in domeniu, restul fiind agentii “de cartier” sau companii pentru care activitatea de tour operator este o parte adiacenta a domeniului principal de activitate.

Reprezentantul ANAT a declarata ca in urmatorii 2-3 ani ar putea patrunde pe piata romaneasca cativa jucatori internationali, prin intermediul unor oferte de cumparare, sau direct.

In prezent marile agentii turistice din strainatate precum TUI, Neckerman, Carlson Wagonlit sau Lufthansa City Center sunt deja prezente pe piata prin parteneri locali.
Source: Ziarul Financiar