Noutăți și câteva gânduri către distinșii noștri cititori

relansarea RHN redeschiderea hotelurilor

Înainte să intru în subiectul despre relansarea RHN și apropiata redeschidere a hotelurilor aș face un mic preambul. După cum probabil cei mai vechi dintre cititorii noștri au remarcat, conceptul nostru in ce privește Romanian Hospitality Newsletter, a fost încă de acum 15 ani axat pe detectarea celor mai relevante știri despre industria hoteliera și toate sectoarele economice adiacente și prezentarea lor o dată pe săptămână tuturor celor interesați din țară dar și celor din afară printr-un newsletter cu frecventa mai redusa dar cu știri relevante internațional.

Datorita activității noastre principale de consultanță in domeniul hotelier, axata mai ales pe activitatea investițională și mai puțin pe cea operațională, ne-am propus să nu interferăm cu fluxul de știri, iar eu personal am preferat să apar cu opinii profesionale in newsletter doar prin preluarea acestora din vreo publicație economică care mi-a solicitat-o.

Astăzi intrăm cu RHN într-o nouă etapă și o să fac o excepție in conceptul editorial descris mai sus. Veți observa ca site-ul rhn.ro, construit prin anul 2007, a fost relansat pe baza unei tehnologii web mai moderne, inclusiv utilizare AI pentru traducerile articolelor in Engleza. Avem și un logo nou, sper sa vă placă și să vă transmită același sentiment de libertate care m-a făcut să merg pe această direcție de creație sesizând și o potrivire cu domeniul fluxurilor de știri și de ce nu și cu industria turismului. Așadar, în ciuda faptului că mai sunt multe îmbunătățiri de făcut, am reușit să aduc site-ul la un nivel bun pentru lansare, am modernizat template-ul newsletter-ului in limba română și sunt sigur ca in curând vom fi gata și cu cel in limba engleza.

Am primit destul de multe întrebări de la ziariști în aceasta perioadă însă am evitat să ies cu prea multe declarații pentru că am fost și sunt în continuare realmente revoltat de măsurile luate în România intuind încă de la început gravitatea consecințelor economice nu numai în sectorul hotelier. Personal nu am prea stat acasă, alegând să lucrez la birou ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat.

Am lucrat în continuare la cele două proiectele de dezvoltare hotelieră cu care m-a prins declararea stării de urgență, am lucrat la site, am demarat mai multe proiecte personale și am rămas conectat la fluxul de informații internaționale pe domeniul hotelier. Am participat online la o conferință care de obicei are loc cu aproximativ 2500 de persoane adunate in același centru de conferințe și am constatat cu uimire ca exista deja tehnologia care sa permită participarea la o astfel de zi de conferință cu oameni din toată lumea fără să lipsească facilitățile de networking, de organizare de standuri sau de desfășurare de dezbateri in paralel pe diferite subiecte. De altfel conferința online a înregistrat așa un succes că organizatorii au hotărât să o repete pe 12 mai ca un eveniment de la care, la nivel global, hotelierii să își potrivească ceasurile. Spiritul primei conferințe a fost unul pozitiv și sunt convins ca mâine voi constata o îmbunătățire a acestuia. În continuare aș dori sa vă transmit pe cât îmi stă în putință câte ceva din acest spirit pozitiv.

Proiecțiile financiare la care lucrez se construiesc pe premiza că situația în care ne găsim nu este chiar sută la sută nouă pentru proprietarii de hoteluri existente. Toți proprietarii de hoteluri au trecut prin cel puțin o deschidere funcție de numărul de hoteluri pe care le dețin. Partea nouă este că de data aceasta toți proprietarii de hoteluri vor deschide aproximativ in același timp, sigur cu plus minus un număr de zile în funcție de deciziile politice ale tării in care operează. Dacă ignoram partea aceasta uimitoare a problemei sau costurile serioase de redeschidere, și ne concentram doar pe ceea ce știm, ne amintim că un hotel are nevoie de 3-4 ani ca sa ajungă in etapa de stabilizare.

Așa că stimați proprietari de hoteluri, așteptați-vă ca abia in anul 2023 să mai atingeți performațe de tipul celor din 2018 și 2019. Ignorați profețiile care vorbesc despre cum lumea nu va mai fi la fel după așa zisa pandemie de corona. Vor fi forțe extrem de puternice care vor încerca menținerea un timp cât mai îndelungat al măsurilor de prevenție însă ma bazez pe spiritul de neînvins al omului care își dorește să își reia viața de dinainte cât mai curând cu putință. Cred că oamenii vor acționa în baza unui discernământ care in anumite situații nu dă greș.

În perioada următoare așteptați-vă la lucruri bune în ce privește revenirea cererii de tip LEISURE. Jumătate dintre clienții Dvs. români (nu se pune problema aparitiei străinilor) își vor relua imediat obiceiurile iar cealaltă jumătate va amâna acest lucru din cauze financiare urmând să se alăture treptat primei jumătăți de îndată ce își vor reveni din punct de vedere financiar, si nu uitați ca nu se vor repezi să iasă din țară iar presiunea maxima va fi pe weekend-uri.

Despre revenirea cererii de tip BUSINESS, mai întâi va reveni segmentul de individuali pentru ca am experimentat personal din belșug diferența între o întâlnire pe ZOOM și una față în față, însă nu aș putea să ma bazez foarte tare pe discernământul la nivel de CEO de corporație în ce privește politicile adoptate în viitorul apropiat.

Cât despre segmentul de grupuri, acesta își va reveni cel mai greu însă va debuta cu evenimentele reprogramate, și ca să și zâmbim puțin, sper din tot sufletul să nu ne trezim că trebuie sa implementam definitiv un nou set-up in tabelele de capacitate ale sălilor de întâlniri și conferințe cum ar fi 2m_Theatre:

Ultimul tip de cerere care își va reveni este evident cea internațională. Am multe semne de întrebare deoarece la această oră nu sunt semnale prea bune în ce privește deschiderea granițelor. Turismul internațional din păcate va fi dependent de deciziile politice ale națiunilor care vor fi aliniate cu diferitele centre de putere și din fericire, România este azi o țară clar poziționată pe harta geopolitică. Mai întâi s-ar putea manifesta un tip de cerere intermediar între cel domestic și cel internațional, mai exact o cerere de tip regional un exemplu aici fiind turismul in spațiul Schengen sau în cadrul Uniunii Europene.

Am primit și multe telefoane de la proprietari de hoteluri, unele care erau scoase la vânzare înainte de intrarea în scenă a lebedei negre din martie. Cunoașteți cred proiectul HOTELSFORSALE.RO lansat de Fivestar Hospitality cu doi ani în urmă. Ne bucurăm ca am reușit o tranzacție frumoasă în 2019 însă in acest moment perspectivele nu sunt prea încurajatoare. Preturile de vânzare ale proprietăților hoteliere sunt în acest moment afectate cu aproximativ 30..40%. Estimarea are fundament atât în necesitatea de a acoperi după preluare, din fonduri proprii, în perioada imediat următoare, a fluxurilor negative de numerar cât și în diminuarea fluxurilor de numerar din perioada până la restabilizare, la aceste cauze adăugându-se și creșterea WACC (costului mediu ponderat al capitalului) care afectează aducerea în prezent a fluxurilor de numerar din viitor atunci când evaluezi prin metoda DCF.

În prezent sunt declarații contradictorii în mediul guvernamental cu privire la normele de igienă și operarea în aceste condiții speciale. Nu prea aveți materiale puse la dispoziție de autoritățile române sau europene pentru a vă orienta de aceea vă propun aceste link-uri de peste ocean:

AHLA – SAFE STAY

AHLA – BACK TO BUSINESS CENTER

EDITARE ulterioara (2:00PM 11mai): ultimele instructiuni publicate de INSP

Până data viitoare când mă voi mai încumeta să vă scriu, nu ezitați să îmi transmiteți feedback in secțiunea de comentarii,

al dumneavoastră,

Alexandru-Sorin Ionescu

Fondator și director FIVESTAR HOSPITALITY

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

EnglishRomanian