Dragos Anastasiu impartaseste cateva dintre asteptarile sale in legatura cu 2022

In cadrul unui interviu acordat domnului Vitalie Cojocari la ProTV, domnul Dragos Anastasiu a punctat o serie de aspecte ce tin de activitatea sa antreprenoriala in domeniul turismului.

Desi se declara optimist, observa ca 2022 va fi un an aflat sub presiunea lipsei de predictibilitate, a problemelor cu accesarea fortei de munca, a crizei energetice si de aprovizionare. Problemele generate de pandemie se vor estompa incepand cu luna aprilie dar este nevoie de o mai buna colaborare intre autoritati si mediu de afaceri pentru a avea un an 2022 cu adevarat mai bun decat 2021.

Exemplele de probleme au fost oferite din zona afacerii din Delta Dunarii unde pretul energiei va creste de trei ori. Toate cresterile de preturi pe partea de aprovizionare se reflecta pe cat posibil in preturile finale catre client unde a putut bugeta o crestere de numai 10%. Forta de munca este foarte greu de accesat, a avut in jur de 8-9 lucratori adusi din Sri Lanka, Nepal, Thailanda si Bali si doreste sa mai acceseze astfel de noi lucratori pentru ca acestia au tendinta sa migreze mai departe inspre vestul Europei. In ciuda avantajelor pe fondul unui talent innascut pentru prestarea de servicii, sunt multe dezavantaje in ce ii priveste pe acesti lucratori incepand cu timpul de recrutare de aprox. 9 luni, limba, obiceiurile alimentare, mentalitate, insa romanii au plecat in vestul Europei si inca nu se observa o tendinta de reintoarcere. Desi un ospatar poate ajunge si la 8-9000lei salariu in Bucuresti, media este in jur de 3-4000, iar in Germania acelasi om castiga 1200EUR. La noi apar si multe taxe pe forta de munca, unde la fiecare 1000EUR se adauga aproximativ alti 1800.

La intrebarea de ce nu oferim salarii ca in vestul Europei pentru a pastra romanii apar  piedicile legate de fezabilitatea investitiei. In Delta Dunarii sunt 6 luni de sezon pe care toti se straduie sa le prelungeasca la 9. Ceea ce se castiga vara se pierde in extrasezon. E posibil sa dai salarii ca in Germania in plin sezon timp de 2 luni dar in restul de timp nu mai e fezabil sa mentii acelasi nivel salarial. Oamenii au plecat din cauza lipsei de predictibilitate si atractiei unor domenii de mare crestere cum este curieratul.

O alta problema este legata de discrepanta intre imaginea turismului si realitate. Turismul romanesc este mai bun decat imaginea sa si nu este asa cum se spune doar scump si prost. In ultimii 5 ani s-a facut mari progrese iar mentalitatea a inceput sa se schimbe.

Antreprenoriatul este in continuare solutia pentru turismul romanesc, tinerii sunt asteptati sa vina cu toata deschiderea pentru ca sunt capabili sa schimbe lumea. Daca generatia veche nu a avut parte de mentori, de firme de consultanta de la care sa inveti, lucrurile s-au mai schimbat iar aceasta zona este un domeniu de angajament personal, a mai declarat in cadrul interviului d-l Dragos Anastasiu la ProTV.