Companiile aeriene solicita Comisiei Europene sa relaxeze regulile

Imagine de Albrecht Fietz de la Pixabay

Comisia Europeana este supusa la presiuni pentru a relaxa regulile cu privire la atribuirea sloturilor de decolare si aterizare pe aeroporturile din Uniunea Europeana, reguli care creeaza situatii in care avioanele zboara fara pasageri in contextul pandemiei.

Legislatia europeana obliga transportatorii aerieni sa utilizeze cel putin 80% din sloturile lor de decolare si aterizare pe aeroporturi, in caz contrar riscand sa le piarda in urmatorul an. Insa aceste reguli, concepute pentru situatii normale de trafic, au devenit imposibil de aplicat in contextul scaderii dramatice a cererii pentru bilete de avion ca urmare a pandemiei de coronavirus.

Dupa ce in luna martie 2020 a suspendat aplicarea regulilor europene cu privire la utilizarea sloturilor, in ideea de a evita ca transportatorii aerieni sa opereze zboruri cu avioane goale, Bruxelles-ul a recomandat o revenire progresiva la normalitate ca urmare a redresarii partiale a traficului aerian.

Incepand din data de 28 martie 2021, companiile aeriene sunt obligate sa utilizeze 50% din sloturile lor de decolare si aterizare pe aeroporturi, pentru a putea sa si le pastreze, insa chiar si acest procent este considerat excesiv de sectorul aerian, care este inca intr-o faza de convalescenta, in special dupa aparitia variantei Omicron care a provocat o noua scadere a rezervarilor in aceasta iarna.

Cu toate acestea, la data de 15 decembrie 2021, Bruxelles-ul a anuntat ca pentru urmatorul sezon de vara, care se intinde intre 28 martie si 29 octombrie, pragul va fi majorat la 64% din sloturile de decolare si aterizare pe aeroporturi.

Ministrul belgian al Mobilitatii, Georges Gilkinet, i-a trimis o scrisoare comisarului european pentru Transporturi, Adina Valean in care solicita o noua reducere a pragului, mentionand circumstantele exceptionale care exista in prezent.

“In pofida solicitarilor noastre pentru mai multa flexibilitate, UE a aprobat o regula de utilizare a 50% din sloturi, clar nerealista”, a declarat un purtator de cuvant de la Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA). In replica, Bruxelles-ul isi explica fermitatea prin imperativul protejarii concurentei. Un purtator de cuvant al Comisiei Europene a invocat miercuri “necesitatea de a veghea astfel incat capacitatile aeroportuare sa fie utilizate in mod concurential in beneficiul tuturor consumatorilor”.