Romania inca nu este decisa sa privatizeze aeroporturile

Directorul de marketing al Aeroportului International Henri Coanda-Otopeni, Valentin Iordache, a declarat ca privatizarea nu este justificata in conditiile in care extinderea poate fi sustinuta din surse proprii sau atrase.

In schimb, directorul tehnic al Aeroportului International Baneasa-Aurel Vlaicu, Florin Fulger, a declarat ca privatizarea ar putea furniza un plus de investitii aeroportului si ar putea favoriza dezvoltarea mai rapida a infrastructurii si a traficului de pasageri.

Strategia nationala privind privatizarea aeroporturilor difera de la tara la tara.

Anul trecut, Ungaria a privatizat principalul aeroport Ferihegy din Budapesta. In decembrie 2005, 75% din actiunile Aeroportului Ferihegy din Budapesta au trecut in posesia grupului britanic BAA care mai administreaza aeroporturile din Heathrow, Gatwick ?i Stanstead. Grupul BAA a achizitionat pachetul de actiuni pentru suma de 1,82 miliarde EUR. In 2005 aeroportul din Budapesta a inregistrat un trafic de 8 milioane de pasageri.

Cehia si-a privatizat aeroporturile secundare care au trecut sub controlul autoritatilor locale. In 2004, cel mai mare aeroport din Cehia, Praga Ruzyne, a inregistrat un trafic de 8,5 milioane pasageri. Inainte de a fi privatizat, aeroportul s-a transformat intr-un joint-venture, deoarece a incheiat un contract de finantare cu Banca Europeana de Investitii care ii interzice sa vanda actiunile unui investitor strategic pana in 2006.

Polonia, care detine o retea aeroportuara vasta, formata dintr-un aeroport central la Varsovia, un aeroport central regional la Cracovia, 10 aeroporturi regionale si 42 de aeroporturi mai mici, nu a privatizat nici un aeroport. Conform estimarilor IATA, in 2010 si 2015, aeroporturile poloneze vor inregistra un trafic de 14 milioane de pasageri, respectiv 20 de milioane de pasageri.

Bulgaria are cinci aeroporturi la Sofia, Burgas, Varna, Plovdiv si Gorna Orjahovitza pe care nu le-a privatizat. Aeroportul din Sofia, cel mai mare din Bulgaria, a inregistrat in 2004 un trafic de 1,6 milioane pasageri iar posibilitatile de extindere a capacitatii sunt limitate.

Australia si Noua Zeelanda si-au privatizat aeroporturile in proportie de 100%.

Statele Unite ale Americii considera ca aeroporturile sunt puncte strategice si refuza sa le privatizeze.

Prima tara din Europa care a privatizat un aeroport a fost Marea Briatanie, care in anii ’80 a privatizat aeroportul London Heathrow.
Source: Ziarul Financiar