Hotelurile romanesti vor suferi in urma cresterii pragului de rentabilitate

Dezvoltarea accelerata a afacerilor din estul Europei duce la o crestere neasteptata a pietei hoteliere, care tinde sa atinga, in viitorul mediu, marje apropiate de ceea ce se intampla pe piata londoneza sau pariziana, cele mai profitabile piete hoteliere europene.

Directorul de dezvoltare al retelei Best Western in Romania, Malin Malineanu, a declarat ca in perioada 2007-2008, punctul de inflexiune pentru hotelurile din Romania va inregistra o crestere rapida, care va face ca gradul de ocupare de la care un hotel devine profitabil sa creasca mult in acest an, exemplificand ca in urma cu 5 ani un grad de ocupare de 40% insemna profit insa din acest an 40% va inseamna pierdere.

Directorul de dezvoltare Best Western in Romania, a precizat ca pe piata hoteliera vest-europeana, punct de inflexiune pentru un hotel inseamna un grad de ocupare de 60% si apreciaza ca piata hoteliera romaneasca din acest an se va indrepta spre aceasta tinta.

Pentru 1-2 ani va fi satisfacator atingerea unui grad mediu de ocupare de 60% insa apoi se va intampla ca in pietele vestice unde 80% grad de ocupare inseamna profit si la 60% grad constant de ocupare hotelul se inchide, a precizat Malin Malineanu.

Acest lucru se intampla datorita cresterii costurilor de intretinere, a costurilor cu salariile si a faptului ca orice punct de ocupare in plus este din ce in ce mai greu de obtinut si se face prin campanii de marketing sau prin afilierea la un lant international.

Faptul ca piata locala, in special cea din Bucuresti, devine din ce in ce mai concurentiala este confirmat de doua lucruri, cresterile mici ale marjelor de profit din ultimul an si faptul ca numarul de camere se apropie de cel considerat de analisti drept optim pentru piata bucuresteana, de 9.000 camere.

In 2007, hotelierii se vor concentra foarte mult si vor aparea exit-uri datorita faptului ca multi proprietari nu vor mai putea tine pasul cu dezvoltarea pietei sau vor prefera sa vanda pentru a realiza alte investitii.

In prima parte a acestui an s-au confirmat aceste estimari, cele mai mari proiecte sunt anuntate de mari investitori, precum Confort Hotels, Continental Hotels sau RI Investments, mai multe hoteluri au fost vandute in lease back iar pentru acest an se anunta predominant finalizarea proiectelor incepute.

Cresterea constanta a punctului de la care se amortizeaza investitiile face ca si piata hoteliera romaneasca sa se inscrie in tendinta confirmata de companiile de consultanta din intreaga lume pentru Europa acestui an.

In Europa de Vest investitii au inca un ritm destul de sustinut insa centrul si estul Europei ar trebui sa experimenteze cea mai mare crestere, riscul de tara este redus, investitiile realizate sunt atractive pentru investitori iar cererea in crestere va face ca ciclul de dezvoltare sa inceapa puternic la inceputul anului viitor intr-un numar mare de capitale si orase secundare din zona, a declarat Mark Wynne-Smith, CEO pentru Europa al companiei de investitii Jones Lang LaSalle Hotels.

Spre exemplu, un studiu KPMG a aratat ca in Budapesta diferentele s-au vazut la un an dupa integrare, in 2005, cand din cauza orelor tarzii la care zboara cursele low-cost, hotelurile au inregistrat extensii importante ale orelor de check-in si check-out iar numarul oaspetilor veniti din tarile scandinave si Marea Britanie a crescut foarte mult.

Studiile sunt sceptice in privinta unei cresteri asemanatoare pentru Bucuresti, reprezentantul Jones Lang LaSalle declarad ca Bucurestiul nu este o industrie turistica recunoscuta, insa cresterile vor surveni cu singuranta pentru hoteluri datorita traficului low-cost, in special dinspre micii intreprinzatori si de pe urma targurilor si a expozitiilor.

Daca in Bucuresti potentialii mici investitori nu pot gasi si hoteluri low-cost, fiind mai larga oferta de hoteluri peste 3 stele, in Praga si Budapesta investitorii s-au gandit initial sa acopere cererea turistica, astfel ca au construit multe hoteluri la 2 si 3 stele.

Christophe Harle, analist la Deloitte, a declarat ca Praga si Budapesta vor inregistra o crestere importanta pe sectorul de lux, hoteluri clasificate la 4 si 5 stele urmand a se deschide in centrul orasului.

In schimb, piata din Varsovia va trebui sa absoarba numarul suplimentar de camere construite, in ultimii 10 ani ajungand la 10.000 de camere. Insa in Polonia se dezvolta paralel si zone in care se investeste mult, precum Gdansk sau Poznan, orase catre care de asemenea zboara curse low-cost.
Source: Business Magazin