Companiile low-cost apeleaza la emiterea biletelor electronice pentru a practica tarife reduse

Pentru a putea oferi bilete la preturi reduse, operatorii aerieni low-cost apeleaza la cateva metode de reducere a costurilor, cum ar fi: emiterea biletelor electronice si renuntarea la biletele de hartie, care reduc costurile companiilor cu zeci de milioane de euro; absenta serviciilor gratuite de catering la bordul aeronavelor; tendinta de a opera de pe aeroporturile secundare, datorita taxelor mai mici.

Analistii din piata apreciaza ca, in procesul de reducere a costurilor, cea mai mare pondere, de 45%, o au biletele electronice, urmate de consumatia contra cost la bordul avioanelor, cu 18%. Taxele din aeroporturile secundare acumuleaza o pondere de 15%, in timp ce personalul mai redus cu care opereaza companiile low-cost contribuie cu 12% la procesul de diminuare a costurilor.

Compania aeriana Germanwings, divizia low-cost a Lufthansa, practica sistemul e-ticketing, iar aproximativ 95% dintre bilete sunt vandute prin intermediul site-ului propriu, in timp ce restul, de 5%, sunt rezervate prin intermediul call-centre-lor sau al agentiilor de turism.

Compania easyJet a eliminat biletele tiparite, iar, in prezent, vinde biletele on-line, reducand costurile de distributie.

De asemenea, Wizz Air realizeaza rezervarile tot in sistem electronic, 80% prin internet, 10% telefonic, si 10% prin intermediul agentiilor de turism.

In ultimele 12 luni, la nivel international, easyJet a transportat peste 36 milioane de pasageri, 98% dintre rezervari fiind efectuate on-line, iar restul de 2% au fost rezervate prin telefon sau in aeroport.

Gheorghe Racaru, directorul general al operatorului low-cost Blue Air, a declarat ca Blue Air opereaza numai cu bilete electronice.

De asemenea, companiile de linie regulata urmeaza exemplul companiilor low-cost si au trecut la emiterea biletelor electronice.

Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al Tarom, a declarat ca biletele emise de companie sunt 100% electronice, astfel costurile sunt reduse cu 10 USD/bilet. Totodata, Madalin Tudor, a declarat ca pana in 2009, compania intentioneaza sa treaca la check-in automat, realizat de la calculator, atat pentru eficientizarea activitatii, cat si pentru reducerea costurilor.

Compania aeriana British Airways a lansat recent un nou sistem de imbarcare on-line pentru pasagerii care calatoresc dinspre si inspre Romania.

Anca Apahidean, Country Manager IATA Romania&Moldova, a declarat ca peste 80% din vanzarile de bilete ale liniilor aeriene de linie regulata se realizeaza prin intermediul agentiilor de turism acreditate IATA si prin sistemul BSP, Billing Settlement Plan. Liniile aeriene low-cost nu sunt membre IATA si nu deruleaza vanzari prin sistemul BSP.

Anca Apahidean a precizat ca la data de 31 august 2007, ponderea biletelor electronice emise de catre agentii de turism in Romania era de 81,5%.

Primele zece linii aeriene, care tranzactioneaza vanzari in BSP Romania, sunt: Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Carpatair, CSA, KLM, Lufthansa, Malev, Tarom.

In perioada 1 ianuarie-31 iulie 2007, cele zece companii au inregistrat vanzari de 176 milioane EUR prin BSP Romania, reprezentand 82,6% din totalul vanzarilor BSP Romania, potrivit datelor IATA Romania.

In aceeasi perioada, totalul vanzarilor tranzactionate prin BSP a fost de 213 milioane EUR, cu 45 de linii aeriene prezente, fata de 2006, cand s-au inregistrat 176 milioane EUR, cu 40 de linii.

Source: Business Standard