Bulgaria a devansat considerabil Romania la capitolul turism

Efectele aplicarii strategiei de dezvoltare a turismului in Bulgaria s-au dovedit a fi net superioare rezultatelor masurilor adoptate in tara noastra iar diferentele se regasesc atat in datele statistice privind incasarile din turism cat si la nivelul calitatii serviciilor.

Astfel, in anul 2004, desi Romania a inregistrat un numar de turisti mai mare decat Bulgaria, 6.600.000 fata de 4.630.000, incasarile din turism au totalizat numai 505 milioane EUR, reprezentand numai 23% din incasarile Bulgariei, de 2,2 milioane EUR, date care indica faptul ca Romania nu este o destinatie cautata de turistii cu venituri mari. Una dintre explicatii este aceea ca, potrivit datelor statistice din 2004, 75% din sosiri au provenit din Ucraina, Moldova, Bulgaria, Ungaria si Serbia si Muntenegru, tari tranzitate de romanii care muncesc in strainatate sau tari de provenienta a studentilor din cadrul programelor de schimb ale universitatilor romanesti. O alta explicatie consta in faptul ca, potrivit datelor statistice, vizitatorii straini, inclusiv cei care nu calatoresc in scop turistic, petrec sejururi foarte scurte in Romania, de 2,5 zile. Un alt motiv care explica nivelul redus al incasarilor din turism este lipsa facilitatilor oferite turistilor, conceptul all-inclusive nefiind inca generalizat in Romania.

Bulgaria acorda o foarte mare importanta nivelului calitativ al serviciilor oferite turistilor, promovand pachete complete, astfel incat cheltuielile suplimentare sa fie cat mai mici, cele mai cautate fiind pachetele in hoteluri de 3-4-5 stele, precizeaza Alexey Hinkov, general manager Balkan Air Travel. Mircea Draghici, secretarul general al Asociatiei Nationale a Asociatiilor de Turism, precizeaza ca pe litoralul romanesc sunt putine hoteluri de 3-4-5 stele, locurile cautate de turistii straini fiind, astfel, limitate.

In 1993, autoritatile bulgare au optat pentru privatizarea proprietatilor de pe litoral, spre deosebire de Romania, unde a fost preferata concesionarea. Ulterior, investitorii privati de pe litoralul bulgaresc au atras fonduri ale marilor tour operatori, TUI si Neckerman, in modernizarea sau constructia de hoteluri, fondurile fiind returnate treptat prin intermediul pachetelor turistice. Beneficiile au fost duble, investitorii bulgari au obtinut fonduri si consultanta pentru amenajarea hotelurilor la standarde internationale si, totodata, si-au asigurat fluxuri de turisti straini.
Source: Cotidianul