Potrivit unui raport realizat de Forumul Economic Mondial, in perioada 2011-2013, tara noastra a coborat cinci locuri intr-un top al competitivitatii sectorului de turism si calatorii la nivel global, din cauza unor factori precum atitudinea romanilor fata de turisti, calitatea mediului natural, marketingul ineficient si calitatea deficitara a transporturilor si serviciilor de politie.
Romania a coborat de pe locul 63 pe 68, aflandu-se in urma celor mai multe tari din Europa Centrala si de Est, printre care Ungaria, Polonia si Bulgaria.
Majoritatea tarilor din Europa se situeaza in prima jumatate a topului, care include 140 de tari, iar o parte a datelor folosite in studiu au fost obtinute in urma unor sondaje efectuate in fiecare tara.
In ceea ce priveste atitudinea fata de turistii straini, Romania se afla pe locul 122, inaintea ei pozitionandu-se Ungaria – locul 116, Polonia – 118, Lesotho – 120 si Malawi – 121. Dupa Romania se afla Mauritania – 123 si Ciad – 124, iar dintre statele europene se numara Ucraina – 127, Bulgaria – 132, Slovacia – 133, Letonia – 136 si Rusia – 138.
Dupa calitatea mediului natural, Romania se pozitioneaza pe locul 107, inainte aflandu-se tari precum Zimbabwe – 47, Zambia – 51, Tadjikistan – 53, Uganda – 62, Honduras, Nicaragua si Bangladesh. Din Europa, doar Malta – 112, Rusia – 120, Bulgaria – 121 si Serbia – 125 au o clasare mai slaba.
Cea mai slaba clasare, locul 138 din 140 de tari, o inregistreaza tara noastra la calitatea drumurilor depasind doar Haiti si Republica Moldova. Chiar inaintea Romaniei se situeaza Rusia – 134, Ucraina – 135, Guinea – 136 si Mongolia – 137.
In privinta eficientei marketingului si brandingului pentru atragerea turistilor, Romania se afla pe pozitia 123, dupa Benin – 121 si Bolivia – 122, fiind urmata de Mauritania – 124 si Kazahstan – 125. Emiratele Arabe Unite au cel mai performant marketing din lume. Dintre statele europene, in urma Romaniei se afla Rusia – 126, Slovacia – 136 si Republica Moldova – 137.
Dupa increderea populatiei in Politie pentru aplicarea legii si mentinerea ordinii, Romania se afla pe locul 107 fiind urmata de Bulgaria – 108, Mozambic – 109, Kenya – 110, Nigeria – 111, Ecuador – 112, Trinidad Tobago – 113, El Salvador – 114 si Republica Moldova – 115.
In clasamentul general al competitivitatii, Estonia – locul 30 este prima din Europa Centrala si de Est, urmata de Cehia – 31, Grecia – 32, Croatia – 35, Slovenia – 36, Ungaria – 39, Muntenegru – 40, Polonia – 42, Turcia – 46, Letonia – 48, Lituania – 49, Bulgaria – 50, Slovacia – 54, Rusia – 63, Romania – 68, Macedonia – 75, Ucraina – 76, Albania – 77, Serbia – 89 si Republica Moldova – 102.
Turismul din Romania are o pozitie inferioara mediei generale la 8 din cei 14 indicatori principali, respectiv politici si reglementari (87), prioritizare de catre autoritati (103), infrastructura de transport aerian (93), infrastructura de transport terestru (109), competitivitatea preturilor (84), resurse umane (83), afinitate pentru sectorul de turism si calatorii (122) si resurse naturale (88).
La 6 din cele 14 criterii, Romania are o pozitie mai buna decat locul inregistrat in clasamentul general. Acestea sunt sustenabilitate in raport cu mediul (58), siguranta si securitate (63), sanatate si igiena (54), infrastructura de turism (34), infrastructura IT&C (59) si resurse culturale.
Dintre criteriile secundare, Romania se situeaza foarte jos in raport cu celelalte tari la prezenta investitorilor straini (104) si transparenta luarii deciziilor de catre autoritati (132), in timp ce costurile (40) si timpul (48) necesare pentru pornirea unei afaceri sunt puncte forte.
Romania se situeaza pe locul 107 din 140 de tari in privinta increderii populatiei in serviciile politiei.
La sanatate si igiena, Romania este trasa in jos de accesul la apa si canalizare al populatiei, ocupand pozitiile 92, si respectiv 93.
Locul foarte slab ocupat de Romania in privinta prioritizarii sectorului de turism si calatorii este explicat prin importanta redusa acordata de autoritati (locul 129), fonduri alocate ca procentaj din buget (112), dar si eficacitatea marketingului pentru atragerea turistilor straini (123).
De asemenea, calitatea (119) si reteaua (114) de transport aerian lasa de dorit, in timp ce calitatea drumurilor (138), a porturilor (134) si a infrastructurii de transport terestru (130) este extrem de redusa in raport cu celelalte tari.
Prima pozitie a clasamentului general privind competitivitatea in turism este ocupata de Elvetia, urmata de Germania, Austria, Spania, Marea Britanie, SUA, Franta, Canada, Suedia si Singapore, in timp ce pe ultimele pozitii se afla Burundi – 138, Ciad – 139 si Haiti – 140.
Source: Business24