Schema de ajutor pentru HoReCa a fost rectificata si promulgata

Imagine de Nattanan Kanchanaprat de la Pixabay

Beneficiarii ajutorului de stat destinat firmelor din HoReCa vor avea obligatia mentinerii activitatii pentru cel putin 6 luni sau 12 de luni, si nu pentru 1 an sau 2 ani, asa cum prevazuse Guvernul. De asemenea, de finantare vor putea beneficia organizatorii de evenimente, conferinte, targuri si expozitii, iar eligibilitatea cheltuielilor și verificarea legăturii acestora cu activitatea pentru care aplică vor fi eliminate dintre criteriile pentru obtinerea ajutorului de stat.

Totodata, bancile comerciale vor putea fi selectate de autoritati ca parteneri in program, in speranta ca vor putea acorda, din surse proprii, credite suplimentare pentru beneficiarii schemei.

Toate aceste modificari au fost promulgate de presedintele Klaus Iohannis.

Adoptata la finele anului 2020, schema de compensare pentru pierderile suferite de industria HoReCa in urma pandemiei de coronavirus a fost modificata, prin ordonanta de urgenta, in februarie, impunand noi obligatii firmelor si eliminand din responsabilitatile Guvernului.

Astfel, Executivul prevazuse ca beneficiarii, verificati de ANAF, sunt obligati sa mentina activitatea pana la 2 ani in loc de cel putin 6 luni, in schimb durata de semnare a contractelor de finantare si termenul de plata pentru granturi fiind prelungite.

Ajunsa in dezbaterea senatorilor din comisiile de specialitate, ordonanta de urgenta a fost modificata cu cateva prevederi, in scopul inlesnirii acordarii ajutorului de stat. Cea mai importanta modificare priveste eliminarea din etapele de inregistrare pentru obtinerea ajutorului a eligibilitatii cheltuielilor și a legăturii acestora cu activitatea pentru care aplică o firma. De asemenea, in procedura de implementare a schemei de ajutor de stat vor fi detaliate modalitatea si data de lansare a apelului de proiecte, procedura de inscriere, verificare, contractare, plata si monitorizare, nu si cheltuielile eligibile.

În vederea acordării ajutorului de stat, vor fi verificate in continuare doar următoarele:

  1. a) îndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute în procedura de implementare a schemei de ajutor de stat;
  2. b) existența raportului de expertiza contabilă, semnat electronic de expertul contabil sau a raportului de audit, semnat electronic de auditorul financiar;
  3. c) corespondența dintre baza de calcul anuală obținută din activitatea eligibilă aferentă anilor 2019 și 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul de înscriere, cu valorile calculate, certificate și asumate de către expertul contabil sau de către auditorul financiar;
  4. d) că nu înregistrează obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central definit potrivit art 1, pct 31 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

În acest sens, furnizorul ajutorului de stat va extrage, din oficiu, certificatele de atestare fiscală, în mod automat, prin aplicația informatică PATRIMVEN. În cazul în care se înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din ajutorul acordat în cadrul programului.

Pentru ”desfasurarea mult mai rapida a platii” in cadrul schemei de ajutor de stat, un alt amendament lasa posibilitatea aplicantilor de a opta pentru primirea grantului in conturi deschise la banci comerciale care vor fi selectate drept parteneri in program, in baza unei proceduri transparente si nediscriminatorii.

Acum, ordonanta prevede plata direct de la buget a ajutorului, dar, totodata, stabileste ca: ”Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totala a cererilor de finantare aprobate”. Prin urmare, este posibil ca astfel guvernantii sa ofere si bancilor optiunea de a finanta diferenta in cazul, foarte probabil, in care bugetul schemei nu va fi pe masura cererilor.

Schema de ajutor stat pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa si turism a fost completata cu organizatorii de evenimente, conferinte, targuri si expozitii (CAEN 8230). Deputatii au modificat si numarul estimat al schemei, de la 73.211 la 74.000 de beneficiari, fiind inclusa astfel finantare pentru aproape 6.800 de organizatori de evenimente.

Conform ultimei ordonante a Guvernului, beneficiarii unor sume mai mari de 200.000 EUR au obligatia mentinerii activitatii 24 luni de la data plății sumelor, pentru beneficiarii sumelor mai mici obligatia fiind de 12 luni. Deputatii au decis insa revenirea la termenele initiale din schema de ajutor, de 6 si 12 luni, argumentad ca trebuie luat in calcul a specificul unor unitati de primire turistica sau de alimentatie publica cu caracter sezonier de pe litoral sau de la munte, care nici inainte de pandemia de Covid-19 nu aveau activitate in afara sezonului.

EN RO