Bucureşti-Braşov este cea mai bună rută feroviară: transportatorii privaţi au ajuns la 45% din această linie

Bucureşti-Braşov este cea mai tranzitată rută feroviară, cu 7 milioane de călători. Operatorii privaţi şi-au adjudecat 45%  pe 10 ani.

Zilnic în timpul săptămânii pleacă din Gara de Nord din Bucureşti spre Braşov 32 de trenuri, una dintre cele mai tranzitate rute feroviare, din care 18 sunt curse realizate de compania de stat CFR Călători, iar restul trenuri ale operatorilor privaţi Softrans, Regio Călători, Astra Trans Carpatic, Transferoviar Călători. În zilele de sâmbătă pleacă spre munte 36 de trenuri, dintre care 20 operate de CFR Călători.

Operatorii privaţi şi-au adjudecat astfel 45% din această linie feroviară, ca număr de rute, iar contractele de operare sunt atribuite pe 10 ani începând din 2022.

Miza sunt cei aproape 7 milioane de pasageri care au călătorit anul trecut pe această rută. La un tarif mediu de 50 RON (10 EUR) pe bilet şi la traficul înregistrat anul trecut, linia Bucureşti-Braşov ar însemna o piaţă de 350 mil. RON (70 mil. EUR) anual.

În 2022, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a încheiat cu operatorii de transport feroviar de călători contracte de servicii publice pe o perioadă de 10 ani, prin atribuire directă. Aceste contracte sunt aprobate prin HG. nr.1453/08.12.2022.

Operatorul privat care are cele mai mult curse pe această rută, respectiv şapte trenuri spre Braşov, este Regio Călători din Braşov, cel mai mare jucător privat de pe piaţa de transport călători pe calea ferată. Compania are curse pe Bucureşti-Braşov dar şi Bucureşti-Constanţa, acestea fiind rutele pe care este cea mai mare competiţie, dat fiind că sunt şi cele mai solicitate de pasageri. Regio Călători, deţinută de Tănase Georgeta, a raportat afaceri de 255 mil. RON anul trecut, în creştere cu 17% faţă de anul anterior. Transportatorul a avut însă un profit net de 2 mil. RON.

Pe de altă parte, Softrans, parte din grupul Softronic din Craiova, unde cel mai mare acţionar este Ionel Ghiţă, are trei curse dus şi trei întors pe această rută.

De asemenea compania Astra Trans Carpatic, parte din grupul lui Valer Blidar, şi-a adjudecat patru curse dus şi patru întors pe Bucureşti – Braşov.

Mai mult, transportatorul privat Transferoviar Călători (Călin Mitică) are două curse pe această rută dus şi două întors şi a avut un trafic în creştere.

Cei mai mari cinci transportatori privaţi de pasageri pe calea ferată sunt Regio Călători din Braşov, Transferoviar Călători (Călin Mitică) din Cluj Napoca, Interregional Călători (Iulian Gaga) din Cluj Napoca, Softrans (compania de transport a Softronic- Ionel Ghiţă) din Craiova şi Astra Trans Carpatic (Valer Blidar).