Elena Udrea, ministrul dezvoltarii regionale si turismului, a lansat brandul turistic al Romaniei, joi, 29 iulie a.c., in cadrul Zilei Romaniei la Expo 2010 Shanghai.
In ceea ce priveste identitatea vizuala a brandului turistic, aceasta este sustinuta de un element grafic puternic ancorat in natura si traditia romaneasca, completat de o invitatie adresata publicului tinta. Simbolul grafic sugereaza varietatea formelor de relief specifice Romaniei si trimite la elementele primordiale pamant-apã, natura sãlbatica, aventura, dinamism. ”Explore the Carpathian Garden” se constituie intr-o invitatie adresata tuturor celor care doresc sa descopere “carari neumblate” cu natura neatinsa, cultura autentica si traditii stravechi.
Proiectul de brand initiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului este finantat din fonduri europene prin Programul Operational Regional 2007-2013 si are ca obiectiv crearea unei imagini pozitive si cresterea atractivitãtii Romaniei in strainatate. In acelasi timp, proiectul urmareste atingerea obiectivelor specifice stabilite prin Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului National 2007-2026: dezvoltarea durabila a turismului autohton, recunoasterea domeniului ca factor cheie in cadrul economiei, initierea unui proces de constientizare a populatiei Romaniei cu privire la atractiile turistice ale tarii si stimularea dorintei de a le face cunoscute oaspetilor.
Cu aceasta ocazie, ministrul Elena Udrea a declarat ca Romania trebuie sa abordeze promovarea pe piata internationala intr-un mod profesionist, pentru a face fata competitiei acerbe existente la nivel global: „Romania, ca destinatie turistica, are nevoie sa se afirme pe plan mondial, sa se distinga si sa devina memorabila; de aceea, realizarea acestui brand devenise imperativa”.
Brandul turistic al Romaniei, realizat de asocierea THR-TNS, a fost conceput pe baza unei ample cercetari de piata desfasurate in Romania si in cele 8 piete principale pentru turismul romanesc, respectiv Germania, Marea Britanie, Italia, Rusia, Austria, SUA, Franta si Ungaria. Studiul include doua componente: una calitativa si alta cantitativa, cuprinzand 10.800 de interviuri telefonice, 90 interviuri directe, 2 focus grupuri, 5 workshop-uri cu echipa de proiect si 3 branding council-uri.
Concluziile cercetarilor de piata au evidentiat cele mai competitive 6 produse turistice ale Romaniei: circuitele culturale, turismul in natura, turismul rural, pachetele tip city break, turismul activ si de aventura, turismul balnear si wellness. In acelasi context s-a stabilit ca principalele avantaje competitive ale Romaniei sunt natura si peisajele neatinse (lantul Carpatilor, Delta Dunarii), unicitatea patrimoniului cultural (site-urile inscrise in patrimoniul UNESCO), precum si autenticitatea culturii si a stilului de viata.
Elena Udrea a subliniat o concluzie importanta a acestor studii, potrivit careia turismul de masa nu se potriveste acum Romaniei si este mai eficient sa canalizam investitiile catre acele zone care s-au dovedit a detine un potential major. Zonele care vor reusi sa isi pastreze caracterul, autenticitatea si modul traditional de viata vor trezi interesul tot mai multor segmente de potentiali vizitatori, tinand cont de faptul ca pe piata internationala se remarca doua tendinte importante: aceea de sofisticare a gustului turistilor, aflati in cautare de experiente deosebite, precum si cresterea numarului celor care opteaza pentru vacante in care arta, cultura, istoria, educatia si spiritualitatea joaca un rol important.
Grupul tinta vizat este reprezentat de calatorii cu discernamant („discerning travelers”), dispusi sa intreprinda eforturi suplimentare pentru a ajunge in locuri neexplorate si sa evadeze din zonele aglomerate de turismul de masa. Acesti oameni calatoresc frecvent, traiesc in orase medii/mari, duc o viata sanatoasa si activa, sunt deschisi si toleranti, aleg destinatii cu valori in care cred si pe care le impartasesc, respecta mediul natural, social si cultural, sunt experimentati în utilizarea tehnologiilor de ultima generatie, citesc mult, atat acasa, cat si in calatorii, cautã detalii despre locurile unde calatoresc folosind internetul, ghidurile de calatorie sau alte recomandari. Calatorii cu discernamant sunt lideri de opinie si formatori de tendinte, iar recomandarile lor pot conduce la atragerea unor noi segmente de turisti catre destinatiile care i-au impresionat in mod placut.
Elena Udrea a accentuat ideea ca este important ca autoritatile publice locale, operatorii din turism si toti ceilalti factori implicati sa-si asume alaturi de MDRT, sarcina de a dezvolta si promova produsele turistice romanesti conform liniilor identificate in cercetarea de brand.
Dupa lansarea internationala a brandului va urma campania de comunicare si promovare a Romaniei ca destinatie turistica, mergand pe coordonatele oferite de cercetarea efectuata pe pietele tinta si folosind identitatea vizuala aferenta brandului.
Realizarea brandului turistic al Romaniei
Video
Source: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului