Aeroporturile din Romania au inregistrat o redresare economica lenta in 2021

Imagine de Rudy and Peter Skitterians de la Pixabay

Majoritate a aeroporturilor regionale au inregistrat anul trecut o redresare economica lenta, dar cu tendinta clara de revenire, in timp ce 3 aeroporturi regionale din cele 13 au cunoscut o redresare economica dinamica.

In contextul pandemiei de COVID 19, sectorul transporturilor se numara printre cele mai grav afectate, numarul pasagerilor a scazut dramatic in anul 2020, fata de numarul inregistrat in anul 2019, din cauza pandemiei, situatie care s-a mentinut relativ si in anul 2021, dar cu un trend crescator.

De asemenea, Guvernul a acordat ajutoare importante de la buget pentru aeroporturile regionale, afectate in urma pandemiei, si, ca urmare, numarul de angajati a fost pastrat relativ constant.

In urma analizei indicatorilor privind numarul de pasageri, curse interne si externe, valoarea investitiilor, rezultatul brut la sfarsitul anului 2021, autoritatile guvrnamentale arata ca aeroporturile regionale pot fi grupate in trei categorii.

Aeroporturi regionale unde a fost inregistrata o redresare economica dinamica: Cluj, Timisoara, lasi. Potrivit sursei citate, aceste aeroporturi si-au dovedit viabilitatea si eficienta economica. Cele 3 aeroporturi vor avea o dezvoltare cu sau fara sprijin guvernamental. Pe anumiti indicatori si-au revenit (au recuperat) si chiar au depasit nivelurile de dinainte de pandemie.

Conform autoritatilor, ar fi recomandabil ca aceste aeroporturi sa aiba ca prioritate de finantare atragerea de fonduri structurale oferite de Uniunea Europeana sau de alti donatori.

Aeroportul International Avram Iancu Cluj ocupa locul 1 intre aeroporturile regionale din Romania, respectiv locul 2 in topul aeroporturilor din Romania, dupa Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, prin raportare la numarul de pasageri si al curselor interne si externe operate.

La sfarsitul anului 2021, Aeroportul International Avram Iancu Cluj a fost desemnat, in premiera pentru Romania, cel mai bun aeroport din Europa la categoria sub 5 milioane de pasageri anual, in cadrul celei de-a 17-a editii a Galei anuale ACI Europe Awards, desfasurata la Geneva.

Aeroporturile regionale care au redresare economica lenta, dar cu tendinta clara de revenire sunt: Sibiu, Craiova, Bacau, Suceava, Arad, Baia Mare, Oradea, Satu Mare, Targu Mures. Tendinta de revenire la aceste aeroporturi se bazeaza pe ameliorarea tuturor indicatorilor analizati.

Guvernantii arata ca aceste aeroporturi trebuie sa isi completeze veniturile proprii si din atragerea de fonduri structurate oferite de Uniunea Europeana sau de alti donatori, dar si cu un sprijin din fonduri publice.

Aeroportul Delta Dunarii Tulcea, inregistreaza cel mai mic trafic de pasageri si are cele mai putine curse operate, atat interne cat si externe. Ca urmare, guvernanti arata ca este necesara regandirea strategiei de dezvoltare, in deplina concordanta cu strategiile judetene cu impact asupra turismului.

Cu toate acestea, aeroportul din Tulcea este aeroportul care are potentialul cel mai mare de crestere rapida avand in vedere potentialul turistic extraordinar pe care il are in arealul de functionare, respectiv Delta Dunarii, considera autoritatile, care mai cred ca trebuie demarate de urgenta discutii cu operatorii de turism, in mod special cu cei care pot aduce turisti straini.

Potrivit Programului investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, necesarul total de finantare pentru sectorul aerian se ridica la suma de 2,794 mld. EUR.

Guvernantii sustin ca pandemia nu a afectat interesul investitional, asa ca vor realiza analize individuale pentru fiecare aeroport, cu propuneri strategice de imbunatatire si dezvoltare a activitatii aeroportuare pentru fiecare aeroport.