Turismul de afaceri, turismul de evenimente, turismul rural si turismul balnear reprezinta potentialul de crestere al turismului romanesc – partea I

In ultimii 2 ani, aproximativ o treime din veniturile hotelurilor de 4 si 5 stele din Bucuresti au provenit din turismul de afaceri si se estimeaza ca pe viitor acest segment va inregistra o crestere semnificativa.

Dintre hotelurile de 5 stele din Bucuresti, Intercontinental a inregistrat venituri intre 30% si 35% din gazduirea de evenimente, JW Marriott are o pondere de 40% a sectorului Food& Beverage in bugetul de venituri, in timp ce Crowne Plaza a inregistrat anul trecut un procent egal intre veniturile din gazduirea de evenimente si veniturile din cazare. Mioara Gheorghe, Director Sales & Marketing la Crowne Plaza, estimeaza ca, in acest an, segmentul turismului de afaceri va inregistra o crestere de 5-8%.

In urmatorii 5 ani, Crowne Plaza intentioneaza sa isi extinda spatiile de conferinte cu 600 mp si spatiul de cazare cu inca 61 camere iar pe termen scurt intentioneaza sa reorganizeze si sa extinda bucataria, restaurantul si terasa, in ideea de a construi un winter garden. De asemenea, pe viitor compania intentioneaza sa construiasca un centru spa.

Turismul de evenimente, reprezentat de targuri, conferinte, congrese, evenimente culturale sau sportive si incentive-uri organizate de companii, este sustinut in special de cererea ridicata pentru pentru conferinte si incentive-uri.

Directorul executiv de la CMB Travel, Roxana Balcescu, estimeaza ca in acest an, pe acest segment de turism se va inregistra o crestere de minimum 10-15% fata de 2006.

Conform datelor furnizate de ANAT, in 2006 turismul de evenimente pentru companii a fost de 210 milioane EUR iar pentru acest an se estimeaza o crestere de 30%.

De asemenea, in 2006, concertele unor staruri internationale au marcat pozitiv balanta veniturilor si a numarului de turisti.

Si in acest an vor fi organizate evenimente care ar putea atrage un numar mare de turisti, cum sunt concertele George Michael, Rolling Stones, Chemical Brothers sau Tori Amos, festivalul international de film Transilvania, B`Estival, Festivalul si Concursul International George Enescu sau concursul sportiv Class One Romanian Grand Prix.

Piata hoteliera romaneasca a inceput sa atraga atentia marilor lanturi hoteliere internationale. In prezent Hyatt, Kempinsky sau Le Meridien studiaza piata romaneasca pentru a deschide sau a afilia o unitate in tara noastra. Pe langa Bucuresti, lanturile hoteliere de lux studiaza si piata hoteliera din Timisoara, Cluj, Constanta, Sibiu si Iasi.

Printre lanturile hoteliere care au anuntat proiecte pentru acest an se numara Confort Hotels, Continental Hotels, Ri Investments, care va construi un hotel de 5 stele cu 960 camere si Ramada SAS.

Reprezentantii JW Marriott Bucharest Grand Hotel apreciaza ca intrarea pe piata a unor hoteluri de 4 si 5 stele este benefica in special pentru potentialul pe care il ofera concurenta deoarece celelate hoteluri sunt obligate sa isi mentina si sa isi revizuiasca in mod constant standardele si oferta. De asemenea, intrarea unor astfel de unitati pe piata are ca efect crearea unei industrii hoteliere stabile si la standarde similare cu cele din strainatate.

Reprezentantii Intercontinental Bucuresti au declarat ca, inainte ca aceste hoteluri sa influenteze dezvoltarea unei anumite ramuri a turismului, trebuie ca Bucurestiul sa isi dezvolte cat mai mult segmentul de turism de vacanta.

Directorul regional pentru Romania si Bulgaria al Golden Tulip, Paul Marasoiu, a declarat ca in acest an valoarea investitiilor din industria ospitalitatii va ajunge la aproximativ 500-510 milioane EUR, in crestere fata de nivelul estimat in 2006, de 420-440 milioane EUR. Paul Marasoiu estimeaza ca pana in 2009 volumul investitiilor pe piata hoteliera va ajunge la aproximativ 1,5 miliarde EUR. Totodata, numarul spatiilor de cazare va creste cu 3,9%-4,4% fata de 2006, cand s-a inregistrat o crestere de 3,6%.

Conform estimarilor, in perioada 2009-2012, numarul camerelor de hotel din Bucuresti se va dubla pana la aproximativ 10.000 de unitati.

Potrivit evaluarilor Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, WTTC, potentialul de dezvoltare a Romaniei in domeniul turistic este semnificativ iar pentru acest an se estimeaza ca turismul va contribui la PIB cu 4,8% si ca, pana in 2016, contributia turismului la PIB va depasi 6,7%.

Pentru urmatorii 5 ani se estimeaza ca se va inregistra o crestere in centrele urbane, in apropierea zonelor industriale, pe litoral, in zona montana si in apropierea unor lacuri.

Totodata, circulatia in domeniul turismului va creste in acest an cu cel putin 30%, principalul segment unde se vor inregistra cresteri fiind cel de afaceri.

Peste 60% din activitatea turistica din Romania este generata de turistii romani sau straini care folosesc serviciile turistice exclusiv ca suport pentru activitatea lor in afaceri.

In ultima perioada s-a inregistrat o crestere a numarului de turisti romani care pleaca in strainatate prin intermediul agentiilor de turism, in 2006 acest procent inregistrand o crestere cu aproximativ 60%, a declarat Daniel Vasilescu, Presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, FPTR. De asemenea, Daniel Vasilescu a declarat ca 70% din turistii straini vin in Romania prin intermediul agentiilor de turism.

Pentru turismul balnear se estimeaza ca in acest an va inregistra o crestere cu 15-20%, atat a numarului de turisti cat si a volumului de afaceri, in conditiile in care se vor introduce tichetele de vacanta si vor exista masuri de protectie sociala, au declarat patronatele din turismul balnear.

Secretarul de stat in cadrul Ministerului pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale, Lucia Morariu, a declarat ca in industria turistica romaneasca s-au dezvoltat in principal turismul rural, circulatia sau calatoriile si turismul de afaceri sau evenimente.

In newsletter-ul de joi, 7 iunie, vom continua cu turismul balnear si rural.
Source: BIZ