Romanii au inceput sa ocupe pozitiile din segmentul de middle-management al hotelurilor de 4 si 5 stele

Lanturile hoteliere din strainatate prefera sa numeasca straini la conducerea hotelurilor deaorece acestia au experienta internationala si cunosc mai bine structura organizationala si corporatista, 90% din hotelurile de 4 si 5 stele din Romania fiind conduse de expati. Acesta este efectul principal al faptului ca majoritatea hotelurilor de 4 si 5 stele din Romania reprezinta investitii ale lanturilor internationale, sunt afiliate unor lanturi hoteliere sau se afla sub contract de management cu un lant international bine cunoscut. In segmentul de middle-management, pozitiile au fost ocupate initial de expati, insa, o data cu expirarea contractelor, acestia au fost inlocuti de manageri romani.

Conducerea Ana Hotels intentioneaza sa il inlocuiasca pe managerul strain al hotelului de 4 stele Europa din Eforie Nord cu o romanca.

Bruno Vinette, managerul general al hotelului de 4 stele Sofitel, care a incheiat un contract de management cu Accor, a declarat ca avantajul angajarii unui expat este semnarea unui contract pe 2 sau 3 ani, care asigura compania ca managerul strain nu va pleca in acest rastimp. Insa, cand la conducere se afla un manager roman, nu exista siguranta ca va ramane atat de mult, deoarece apar multe companii pe piata, care sunt dispuse sa plateasca cu 500 sau 1.000 EUR in plus iar managerii sunt tentati sa plece.

Bruno Vinette a precizat ca in 2005 hotelul Sofitel avea patru expati iar in prezent mai sunt doar doi. In locul bucatarului-sef francez care a fost transferat la hotelul Novotel a fost promovat un bucatar roman care este primul bucatar roman din reteaua Sofitel. Cealalta pozitie pe care a fost angajat un roman in locul expatului este cea de director de vanzari.

Romanii, care in prezent ocupa functiile detinute in trecut de expati, sunt cei care au lucrat alaturi de acestia timp de ani de zile, cum este si cazul bucatarului-sef de la Sofitel, care a lucrat alaturi de bucatarul sef strain timp de 12 ani.

Romania nu dispune deocamdata de o scoala potrivita pentru piata ospitalitatii insa acest lucru nu inseamna ca romanii nu sunt bine calificati. Dar atunci cand sunt, cand au aspiratii, pleaca din tara, a declarat directorul Sofitel. Aceeasi opinie o impartaseste si directorul general de la Intercontinental, Jonathan Soper, care propune insa si o solutie, prin intermediul programelor de training internationale si apelul la expati temporari.

La hotelul Intercontinental, bucatarul executiv si bucatarul de patiserie sunt straini iar Jonathan Soper si-a propus sa aduca si altii, in regim temporar, ca parte a programului de restructurare prin care trece hotelul.

Hotelierii apreciaza ca, o data ce romanii au patruns pe segmentul de middle-management, nu va mai trece mai mult de cativa ani pana cand vor patrunde si in pozitiile de director general al hotelurilor de 4 sau 5 stele.
Source: Ziarul Financiar