Piata hotelurilor de cinci stele din Bucuresti este deschisa noilor jucatori

Din totalul de 5.716 de camere in hotelurile din Bucuresti, peste 24%, respectiv 1.390 de camere se regasesc in sapte hoteluri de cinci stele, respectiv, Athenee Palace Hilton – 272 camere, Crowne Plaza – 164 camere, Howard Johnson – 285 camere, InterContinental – 186 camere, JW Marriott Grand Hotel – 402 camere, Capsa Hotel – 61 camere si Persepolis – 20 camere.

Potrivit opiniei specialistilor in turism, un hotel profitabil de cinci stele trebuie sa aiba cel putin 150 de camere, o confirmare a acesei opinii constituind-o includerea in lanturi internationale a celor cinci hoteluri din Bucuresti care indeplinesc acest criteriu.

George Copos, propietarul a doua dintre hotelurile de cinci stele din Bucuresti, Crowne Plaza si, recent, Athenee Palace Hilton, declara ca profitul net al unui hotel de cinci stele depaseste 20%. In acelasi timp, Copos subliniaza faptul ca investitiile sunt costisitoare, ridicandu-se la 150.000 de euro pe camera, in aceasta valoare fiind incluse si costul salilor de conferinte, al terenul si restul utilitatilor. Aceasta idee este sustinuta de directorul general al Howard Johnson, Tinu Sebesanu, care afirma ca amortizarea investitiei intr-un hotel de cinci stele in Romania se realizeaza in 7-10 ani, mult mai rapid decat in tarile din Europa Occidentala, unde amortizarea investitiei dureaza 15-20 de ani. Sebesanu explica aceasta idee prin faptul ca valoarea constructiei este mai mica, forta de munca este mai ieftina iar gradul de ocupare este mai ridicat decat in tarile occidentale, concurenta pe segmentul hotelurilor de cinci stele fiind inca restransa la noi.

In urmatorii doi ani nu este prevazuta lansarea niciunui hotel nou de cinci stele, avand in vedere ca durata constructiei dureaza doi-trei ani, apreciaza Sebesanu. In schimb, unele hoteluri de patru stele ar putea fi modernizate si ar putea obtine o clasificare superioara. Este cazul unor hoteluri din lantul Continental, lant autohton care cuprinde 12 hoteluri Continental si 3 hoteluri Ibis, cumuland un 1.600 de camere. In prezent, presedintele lantului, Radu Enache, este in negocieri cu un operator international pentru ridicarea standardelor hotelului Continental din Bucuresti la cinci stele, Enache declarand ca, in cazul in care negocierea nu va avea succes, hotelul va ramane la patru stele, unei marci locale fiindu-i foarte greu sa se impuna pe segmentul hotelurilor de cinci stele. Un exemplu in acest sens este hotelul InterContinental, singurul care intregistreaza pierderi, care va amortiza pana in 2006 o investitie de 30 milioane de euro, pentru lucrari de modernizare incepute in 1997, precizeaza Viorel Paunescu, presedintele InterContinetnal.

Apartenenta la un lant hotelier international aduce o serie de avantaje, atat hotelurilor cat si clientilor acestora. Hotelurile beneficiaza de includerea intr-un sistem international de rezervari si in ofertele marilor agentii de turism precum si de cresterea cotei de piata, a prestigiului si a credibilitatii hotelului. Clientii beneficiaza de carduri de fidelitate si de aceeasi calitate a serviciilor in orice hotel din lantul respectiv. In acest sens, lanturile hoteliere inspecteaza periodic hotelurile afiliate din punctul de vedere al incadrarii in standardele minime de calitate a facilitatilor si a serviciilor.

In Romania, numarul hotelurilor afiliate unui lant international este de 3% din numarul total de hoteluri. Afilierea la un lant international se realizeaza sub forma unui contract de management sau a unui contract de franciza. In cadrul contractului de management, lantul international asigura numai administrarea iar proprietarului ii revin riscurile investitiei, este cazul Crowne Plaza apartinand lantului InterContinental, JW Marriott Grand Hotel si Athenee Palace Hilton. In cadrul contractului de franciza, conducerea ramane autohtona si plateste o suma de bani pentru utilizarea numelui lantului international, este cazul InterContinental si Howard Johnson, ultimul apartinand lantului Cendant.

Este cunoscut faptul ca o mare parte a incasarilor hotelurilor de cinci stele provine din organizarea de evenimente, conferinte, seminarii, insa cea mai mare parte o reprezinta veniturile din cazare, la hotelurile de cinci stele din Bucuresti tariful mediu al unei camere fiind de 263 de euro pe noapte. Pentru compartie, tariful mediu la hotelurile de lux din SUA a fost, in 2004, de 235 de dolari pe noapte. Four Seasons, unul dintre hotelurile de lux cu cea mai buna imagine din lume, a practicat in 2004, un tarif mediu de 350 de dolari pentru hotelurile din SUA, respectiv de 310 de dolari pentru toate hotelurile din lume, declara Simion Alb, directorul Biroului National de Turism al Romaniei din America de Nord. In luna aprilie 2005, la Moscova, tariful mediu a fost de 235 de dolari pe noapte. Concluzia este ca tarifele sunt, in mare masura, influentate de piata.

Simion Alb apreciaza ca Bucurestiul nu a intrat inca in atentia elitei industriei hoteliere, spre deosebire de Praga sau Budapesta unde exista deja hoteluri afiliate lanturilor de lux, echivalentul a cinci stele europene, Four Seasons, Kempinski, Mandarin, Oriental, Le Meridien etc. In acelasi timp, in Bucuresti exista o capacitate de peste 4.500 de camere in hoteluri de trei, patru si cinci stele, insa cu mult sub nivelul celor doua capitale mentionate care cumuleaza fiecare peste 20.000 de camere in acest segment. In prezent, in Bucuresti se mai afla 13 hoteluri de patru stele cu 1.193 camere, 34 hoteluri de trei stele cu 2.076 camere, 7 hoteluri de doua stele cu 424 camere si 6 hoteluri de o stea cu 633 camere.
Source: Business Magazin