Ministerul Turismului aloca doar 5 mil. EUR pentru promovare in acest an

Proiectul de buget pentru nou-infiintatul minister al Turismului prevede o suma totala de 80 mil. RON (18 mil. EUR) care urmeaza a fi alocata in acest an. Ministrul Turismului, Mircea Dobre, precizeaza ca, din aceasta suma, banii destinati promovarii turismului romanesc in tara si strainatate vor fi 5 mil. EUR. Prin comparatie, anul trecut a fost acordat pentru promovarea turismului, initial, suma de 2 mil. EUR, iar ulterior, la rectificarea bugetara, a mai fost acordat 1 mil. EUR.
 
Multi turoperatori importanti de turism au fost invitati, inainte de alegeri, la o intalnire cu liderul PSD, Liviu Dragnea, care le-a prezentat programul de guvernare al partidului, in care, la capitolul "Promovarea Romaniei ca destinatie turistica", era trecuta suma de 280 mil. RON pentru 4 ani, ceea ce ar fi insemnat 15 mil. EUR/an. Indiferent de culoarea politica, agentii de turism si hotelierii au fost incantati de aceasta perpectiva.
 
Mircea Dobre, a declarant ca deocamdata, Ministerul Turismului nu are o directie juridica, o directie economica si tot ce inseamna servicii suport ale unui minister. „Nu le am si trebuie sa le creez. De ce sa ma laud ca avem un buget si sa se spuna la rectificare ca nu l-am cheltuit? Haideti, mai bine, sa cheltuim ce avem si la rectificare pot sa zic “merge”. De ce sa iau eu banii de la alte ministere care sunt, poate, prioritare?”, explica ministrul.
 
Dragos Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines si reprezentantul concernului TUI, explica faptul ca, cu 2 mil. EUR, Romania poate participa la targurile importante de turism din lume, dar cu cei 3 mil. EUR care raman nu poate face mare lucru. In Germania, mai spune Anastasiu, care e doar una dintre cele 5-6 tari tinta ale turismului romanesc, 30 de secunde de publicitate costa 30.000 EUR.
 
Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45 si presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, ANAT s-ar fi asteptat ca in acest an sa aloce daca nu 15 mil. EUR cat erau promisi, macar 10 mil. EUR.
 
Anca Nedea, care a condus ANT, crede ca, in acest an, cel mai important este ca ministerul sa reuseasca sa continue Strategia de Dezvoltare si Marketing si, cu o organigrama mult imbunatatita, sa poata reusi sa creeze structuri suport care sa ajute la implementarea strategiilor si proiectelor. Indiferent de cati bani sunt alocati, daca nu exista aceste strategii si know how, banii nu vor putea fi cheltuiti. Dar, incepand cu 2018, adauga ea, suma este departe de a fi suficienta, este subdimensionata.
 
Calin Ile, presedintele Federatiei Industriei Hoteliere din Romania, FIHR, considera ca bugetul din acest an este nesemnificativ. El spune ca cifra normala pe care merg tarile este 1% din incasarile din turism, ceea ce inseamna ca, in tara, din incasarile de 1,8 mld. EUR, ar trebui alocate pentru promovare 18 mil. EUR.
 
Ceva mai rezervat, Gheorghe Fodoreanu, proprietarul Invitation Travel precizeaza ca “avem nevoie de promovare puternica in presa internationala, in tour, liderii profesionisti din toate tarile si in personalitatile asociative. Cel mai mult ma deranjeaza ca nu exista un concept coerent cu prioritati evidente care sa fie perpetue pentru incoming. Acest concept l-ar respecta toata lumea si ar lupta pentru el. In structura actuala de conducere a mentalitatii de conducere a turismului, lipsa unei idei foarte clare despre ce vrem de la turism este mai paguboasa decat un buget mic”.

Source: Profit