Majoritatea produselor turistice vandute online in Romania sunt biletele de avion

Piata vanzarilor de bilete de avion electronice este estimata pentru sfarsitul anului 2005 la 40% din totalul biletelor de avion vandute de agentiile acreditate IATA, in prezent acestea promovand ofertele a 29 de companii aeriene, cu expectia companiilor low-cost, declara Denisa Maria Sanda, directorul IATA Romania. Aceasta previziune se datoreaza intrarii pe piata a marilor distribuitori de produse turistice din lume. Unul dintre ei este octopus.com din grupul Cendant International, reprezentat in Romania de compania Regional Air Support (RAS). Cifra estimata de afaceri pentru 2005 este de 3 milioane de euro, compania urmand sa lanseze, pe langa produsele existente, cazari, transferuri, transport, circuite, si servicii de asigurari medicale si inchirieri auto si o noutate, produsul “dynamic packaging” oferind turistilor posibilitatea sa isi construiasca singuri vacantele. Un site similar este visitbalkans.com, proprietatea agentiei Atlantic Tour, oferind in prezent cazare in Europa si urmand sa introduca in 2005 si circuite. Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 200 miliarde de lei in 2004, majoritatea clientilor fiind turisti americani, canadieni si australieni, sositi in sejururi de minimum doua saptamani in Europa. In comparatie cu liniile aeriene regulate, care vand 5% din bilete prin Internet, compania low-cost Blue Air vinde 45% de bilete pe site-ul propriu, blueair.ro. Pana acum au calatorit cu Blue Air 35.000 de turisti, dintre care 30% straini, spre cinci destinatii, Timisoara, Lyon, Barcelona, Milano si Istanbul, doua noi destinatii fiind introduse din luna martie a acestui an, Roma si Dusseldorf. Biletele de avion rezervate pe site-ul bileteavion.ro au fost in proportie de 20%, clientii platind cu card si primind biletele de avion prin curier. Ca urmare a scumpirii combustibililor, tot mai multi turisti vor alege calatoria cu avionul, comparabila ca pret si in acelasi timp mult mai comoda. Acest lucru va duce si la cresterea numarului de bilete vandute on-line. La nivel european, valoarea totala a pietei de turism online a atins nivelul de 17 miliarde de euro, in crestere cu 36% fata de 2003, potrivit unui studiu realizat de Centrul de Cercetari Turistice din Danemarca, cea mai mare pondere fiind detinuta de Marea Britanie, 36%, la polul opus situandu-se piata Europei de Est, 2%. Totusi, piata europeana reprezinta doar 7,1% din piata globala de vanzari online, si o treime din piata Statelor Unite. Repartitia vanzarilor online in 2004 a fost astfel: 57,4% bilete de avion, 15,8% cazari, 14,4% circuite, 8,7% bilete de tren, 1,9% inchirieri de masini. Liniile aeriene low-cost au contribuit cu 28%.
Source: Capital