Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, ANAT a declarat ca in acest an, Romania a fost o destinatie ceva mai atractiva si pentru straini, fie ca au venit pentru afaceri, fie pentru vacante.
Aceasta a precizat ca majorarile pe leisure, business travel si incoming ar fi fost mai mari daca Romania ar fi atras mai multi investitori straini, daca ar fi avut mai multe autostrazi pentru ca turistii sa ajunga repede dintr-un oras in altul si daca TVA de 9% s-ar aplica la toate serviciile din turism.
Din punct de vedere al profitului, tendinta nu e foarte buna, au scazut marjele de profit, acum 5 ani erau duble fata de cele de astazi.
Morariu a declarat ca se asteapta ca cifra de 1,71 de milioane de turisti straini, anuntata de INS pentru anul 2013, sa fie cu mult depasita in acest an. Potrivit datelor INS, in primele noua luni ale acestui an s-au inregistrat 1.481.250 de sosiri ale turistilor straini pe zone turistice, inregistrand o crestere cu 10,7% fata de anul trecut.
Cei mai multi turisti straini provin din Germania, urmata de Italia, Israel, Franta, Statele Unite, Ungaria, Marea Britanie.
O prima masura pentru incurajarea cererii pentru servicii turistice in Romania este extinderea cotei reduse de TVA de 9% la cazarea cu demipensiune sau pensiune completa pentru toate structurile de primire turistica clasificate si pentru agentiile de turism licentiate de ANT. ANAT considera ca masura va avea ca efect atragerea unui numar mai mare de turisti romani, dar si straini, in vacanta in Romania, cresterea consumului de servicii turistice.
Totodata, voucherele de vacanta vor aduce un numar mai mare de turisti romani, mai precis un plus de pana 400 mil. EUR in piata.
Pentru cresterea numarului de turisti straini veniti in Romania, ANAT a cerut si recunoasterea incomingului ca activitate de export de servicii si, implicit, aplicarea cotei de TVA.
Un sondaj ANAT, realizat pe mai mult de 50.000 de turisti care au calatorit prin intermediul unor turoperatori specializati in turismul intern, a aratat o crestere a vanzarilor pentru vacante la mare, prin agentii de turism, de 2%. Din totalul vanzarilor prin agentii pe destinatii interne, litoralul a reprezentat circa 79%, iar celelalte destinatii, 21%.
In ceea ce priveste destinatiile externe, cele mai alese destinatii au fost Grecia si Turcia. Totodata, s-a constatat faptul ca romanii nu se mai duc intr-un numar atat de mare in vacante in Bulgaria.
Source: Business24