Investitii care schimba fata Capitalei

Proiectele de infrastructura si constructia unor mari centre comerciale sau sportive transforma parti izolate ale Bucurestiului in zone de calitate.
Accesul mai usor catre centrul orasului sau catre aeroport, prezenta unui mall sau spatiile verzi bine intretinute aduc un plus de valoare unui cartier, iar pe segmentul rezidential creste cererea pentru apartamente.

Pe de alta parte, si investitorii se arata mai interesati de achizitii in apropierea noilor dezvoltari, aproape de finalizare.

Una dintre principa¬lele pro¬bleme ale Bu¬¬curestiului este traficul. Daca anu¬mi¬te parti ale orasului par con¬¬damnate sa ramana si in viitorii ani izolate de punctele de interes, exista zone a caror fata e pe cale sa se schim¬¬be in aceasta perioada.

Este vorba de Chitila, zona Orhideea – Leu, zona stadionului „Lia Manoliu” sau Calea Floreasca – Barbu Vacarescu.

Cartierul Chitila va beneficia, pe langa un trafic mai fluid, si de dezvoltarea sectorului de retail, care poate atrage si interesul pentru terenuri sau constructii rezidentiale.

Zo¬na stadionului „Lia Manoliu”, de asemenea, pe langa consolidarea in¬frastructurii, poate beneficia si de o mai buna intretinere a spatiului verde din jur. Vom vorbi in cele ce urmeaza despre cateva zone din Capitala a caror valoare imobiliara se va imbunatati, odata cu noile investitii.

Zona Chitila – Bucurestii Noi

Printre cele mai upgradate zone ale acestei perioade pare a fi Chitila – Bucurestii Noi. Pentru aceasta vara e asteptata finalizarea a doua noi statii de metrou pe magistrala 4, Pajura si Parc Bazilescu.

Acestea vor completa traseul Gara de Nord-1 Mai in zona de nord-vest a Capitalei, oferind acces direct la metrou cartierelor Chitila si Bucurestii Noi.

„Zona Chitila – Bucurestii Noi – Damaroaia va fi una dintre cele mai dinamice zone ale Capitalei in anii urmatori. Aceasta parte a orasului va beneficia de lucrarile masive de infrastructura deja finalizate sau in curs de finalizare, precum inaugurarea noii portiuni din centura ce leaga DN 7 de DN 1A, extinderea liniei de metrou M4, refacerea completa a Soselei Chitila”, a declarat Andrei Vacaru, Senior Consultant Jones Lang LaSalle Romania.

Toate acestea vor facilita accesul atat catre centrul orasului, cat si catre partea de nord. „Acest lucru poate conduce si la o dezvoltare puternica a segmentelor de retail si de rezidential”, adauga Andrei Vacaru. O iminenta renaste¬re a rezidentialului in zona e prognozata si de alti consultanti.

Perspectiva pozitiva a zonei e impartasita si de urbanisti. „In zona Chitila, dis¬po¬ni¬bilul de teren care are re¬te¬lele edilitare in apropiere este foarte mare, spre deosebire de zona de nord, unde foar¬te mult te¬ren este departe de u-ti¬litati”, a declarat Constantin Enache, profesor la Catedra de Urbanism a Universitatii de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” din Bucuresti.

Nu in ultimul rand, o mare valoare poate aduce zonei marele centru comercial Colosseum.

„Proiectul privat Colosseum este efectul concret al proiectului de regenerare urbana, care reda practic functionalitatea cartierelor Chitila, Bucurestii Noi si Pajura si ajuta la diversificarea directiilor in care se dezvolta orasul”, spune Andrei Chiliman, primarul sectorului 1 al Capitalei.

Tot ca urmare a trendului de dezvoltare a zonei, de curand a avut loc inaugurarea retailerului de bricolaj Baumax, in timp ce Dedeman se pregateste sa deschida o unitate in Bucurestii Noi.

Podul Calea Floreasca – Barbu Vacarescu

Constructia Podului peste Calea Floreasca si Barbu Vacarescu, la care putem sa adaugam si largirea soselei Pipera, pot schimba complet accesul spre Pipera – Tunari.

Ritmul lucrarilor este destul de alert, iar finalizarea acestora va schimba mult accesul spre cea mai bogata zona de birouri din Romania.

„Cu Soseaua Pipera extinsa la sase benzi, de la cele doua din prezent, de la cladirile din zona Pipera pana la statia de metrou Aurel Vlaicu se vor face 5-8 minute, de la 20-30 minute in prezent. In aceste noi conditii, sistemele de shuttle bus vor deveni eficiente si practice”, spune Raicu.

Mai mult decat atat, aceasta vede ca varianta de lucru si noi linii de mijloace de transport public in zona, astfel incat microbuzele private sa devina treptat nenecesare.

Asta pentru ca ac¬tuala varianta cu microbuzele este una de tranzitie, ca urmare a absentei transportului public adecvat.

„Ala¬turi de chiriile mici din zona (7-11 euro/mp), timpii de acces redusi vor impulsiona tran¬zac¬¬tii¬le office si reziden¬tiale”, a¬dauga specialistul de la Esop.

Cererea pentru terenuri cres¬te inevitabil in zonele cu infrastructura mai buna, com¬parativ cu cele¬lal¬te zone.

„Pe segmentul terenu¬ri¬lor, fi¬nalizarea unui proiect de in¬frastructura poate creste pre¬tu¬rile cu 20-30%, in functie de proiect si de zona”, spun ex¬perti ai Coldwell Banker.

Anu¬miti investitori si-au a¬ratat deja interesul pentru pre¬luari in zone care au beneficiat de imbu¬natatiri.

„Spre exemplu, tranzactia prin care Portland a achizitionat un teren in zo¬na Barbu Vacarescu s-a finali¬zat dupa inceperea nivela¬ri¬lor pentru realizarea unui pasaj”, adau¬ga reprezentanti ai Coldwell.

Zona stadionului „Lia Manoliu”

Anumite zone dobandesc o va¬loare mai mare de marke¬ting si prin simpla raportare la un mare pro¬iect din apro¬piere, luat ca reper. E posibil insa ca raportarea la stadio¬nul „Lia Manoliu” ca reper sa nu se reduca doar la o ches¬tiu¬ne de marketing.

„Daca s-a investit asa de mult in stadion, e de presupus ca zona verde din jur nu va fi lasata in paragina. In plus, chiar daca me¬ciu¬rile nu se joaca in fie¬ca¬re zi sau nu sunt in fiecare zi manifestari culturale de am¬ploare, infrastructura spre zo¬na probabil ca va fi fluidi¬za¬ta”, spu¬ne Constantin Ena¬che.

Administratia are deja in plan un vast proiect de rege¬ne¬rare urba¬na in zona, care sa aiba drept mo¬del Parcul Olim¬pic Londra 2012.

Daca sta¬dionul este pe terminate, urmatoarele investitii vi¬zea¬za stra¬zi¬le care marginesc zo¬na stadionului, zona parcului adiacent si parcul ce include si lacul din apro¬pie¬re.

La acestea se ada¬uga investitii bugetate pentru spatiile exterioare dintre cladirile cu functiuni sporti¬ve. Si cladirile sportive sunt printre factorii care cresc valoarea unei zo¬ne, asemeni prezentei in apropiere a scolilor sau gradinitelor.

Chiar daca estimari pri¬vind cresteri de pret sunt greu de facut, mai ales pentru aceasta perioada, ramane ca sigura cresterea valorii unor zo¬ne fata de cea avuta ina¬inte de aceste proiecte. Iar daca sunt atractive, chiar daca nu cres-te pre¬tul, se poate inmulti numa¬rul tranzactiilor.

Zona Pasajului Basarab

Pasajul Basarab va flui¬diza circulatia rutiera si de tramvai pe arcul nord-vestic al Ca¬pi¬ta¬lei, intre Bulevar¬dul Nicolae Titu¬lescu – So¬sea¬ua Orhideelor – Po¬dul Gro¬¬zavesti – Bule¬var¬dul Va¬si¬le Milea.

„As¬ta va insemna un acces im¬bu¬natatit catre a¬eroport si catre zona de nord. Mul¬te companii in ca¬u¬¬tarea unui sediu dau o mare importanta acestor as¬pec¬te (fie datorita vizi¬te¬lor de¬se in/din afara tarii sau vizitelor la/de la parteneri cu birourile in nord)”, a de¬clarat Mirela Raicu, partener la Esop Consul¬ting.

Aceasta esti¬meaza si pentru zona de vest si in special cea de centru-vest (Co¬troceni, Eroilor, Groza¬ves¬ti, Semanatoa¬rea) un interes crescut din partea clientilor pe segmentul office.
Daca fazele incipiente ale unui proiect de amploare sau actuala criza nu cresc atracti¬vi¬tatea unei zone, cu totul alta e situatia cand pro¬iectul se a¬propie de finalizare.

„Finali¬za¬¬rea u¬nor proiecte a dus la cresterea cererii pentru res¬pectivele zone. Spre exemplu, pe durata lu¬cra¬rilor, zona Pa¬sajului Basarab a scazut ca a¬tractivitate, dar finalizarea pro¬iectului a facut ca interesul sa revina la cotele ini¬tia¬le”, a decla¬rat Alexandru Pri¬cop, managing partner Cold¬well Banker.

Source: Flux Imobiliar