La deschiderea unui hotel, lanturile internationale aduc expati in pozitiile cheie din hotel, insa dupa consolidarea pozitiei, proprietarii incep sa mearga pe mana executivilor romani. Promovarea managerilor locali este atat o modalitate de fidelizare si pastrare a angajatilor, dar si o modalitate de reducere a costurilor.
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta in resurse umane Mercer, un general manager roman are un pachet anual in valoare de aproximativ 180.000 EUR, respectiv 15.000 EUR/luna. Spre comparatie, o multinationala cheltuie aproximativ 30.000 EUR/luna cu un expatriat care ocupa o pozitie de CEO sau general manager, adica 360.000 EUR/an.
Hotelul de 5 stele Marriott din Bucuresti are in prezent in echipa doar 3 straini, directorul general Kurt Strohmayer, bucatarul-sef si patiserul-sef.
Hotelul Crowne Plaza are manageri straini doar pe pozitia de general manager, pe cea de director pe food&beverages si pe pozitia de bucatar sef.
Cel mai mare hotel de pe piata hoteliera a capitalei dupa numarul de camere, Radisson SAS, are manageri straini in 8 pozitii cheie, intre care se numara directorul general, directorul pe food&beverages, pozitia de revenue manager sau bucatarul-sef.
Hotelul InterContinental a adus expati in pozitii precum cea de director pe partea de food&beverages sau pe partea de cazare.
Managerul Howard Johnson Grand Plaza, Peter Martin, apreciaza ca hotelul are si expati si promoveaza si manageri locali. Desi au fost promovati mai multi manageri locali in pozitii de middle management, trebuie sa existe, ca in orice hotel din lume, un bun mix al nationalitatilor, pentru ca si clientii sunt din diverse tari, a mai adaugat directorul hotelului de 5 stele Howard Johnson.
Source: Ziarul Financiar