In cadrul Master Planului de dezvoltare a turismului, aprobat pe data de 18 septembrie de Guvern, se recomanda ca brand-ul turistic al Romaniei trebuie reconsiderat si promovat cu prioritate in Germania, Italia, Franta, Ungaria, SUA, Marea Britanie, o data cu schimbarea radicala a sistemului de pregatire a angajatilor din sector.
Documentul se refera la potentialul de dezvoltare a turismului din Romania pentru urmatorii 20 ani si identifica 5 sectoare in care se impune imbunatatirea calitatii serviciilor oferite, pentru a stimula cresterea industriei turistice.
Primul sector identificat este cercetarea, pentru care ministerul de resort recomanda revizuirea modului de colectare si analiza datelor despre turism, astfel incat acestea sa reflecte situatia reala a rezultatelor din turism. Se recomanda, de asemenea, imbunatatirea cercetarii pentru identificarea de noi piete si a necesitatilor turistilor.
In Master Plan se recomanda ca sectorul privat sa se implice in mod direct in procesul de luare a deciziilor de catre structura nationala care coordoneaza activitatile din domeniul turismului si prevede ca aceasta institutie sa ramana in finantarea Guvernului dar cu o crestere a gradului de independenta si sa prezinte rapoarte de activitate unui consiliu de administratie mixt, public-privat.
In document se mai recomanda schimabarea radicala a sistemului de pregatire profesionala a angajatilor din sector, de la actualizarea regulata a curriculei pana la introducerea mai multor elemente de pregatire practica, infiintarea unui lant de institutii de pregatire in sectorul ospitalitatii si turismului si aplicarea unor penalizari semnificative pentru incalcarea prevederilor legislatiei in domeniul planificarii urbane.
In domeniul marketingului, se recomanda ca pietele considerate sursa de turism sa fie clasificate pe baza oportunitatii pe care o reprezinta pentru Romania pe termen scurt, mediu si lung. Tari precum Germania, Austria, Italia, Franta, Marea Britanie si Irlanda, Ungaria, statele baltice si SUA ar trebui considerate prioritare in ce priveste promovarea turismului romanesc iar tarile scandinave, din peninsula Iberica, Rusia, Israel si alte state din Uniunea Europeana sa fie tratate in acest sens drept secundare. China sau Japonia vor fi considerate, de asemenea, drept piete de prioritate.
In Master Plan se mai recomanda identificarea de noi oportunitati de promovare a turismului traditional si imbunatatirea perceptiei pe plan international asupra punctelor de atractie turistica din Romania prin reconsiderarea brand-ului turistic, cu accent pe analiza detaliata a pietelor potentiale si crearea unei strategii de marketing.
Organizatia Mondiala a Turismului, OMT, apreciaza ca, in cazul in care masurile din Master Plan vor fi aplicate, sosirile de vizitatori straini in Romania vor creste de 2,5 ori pana in 2026, ceea ce ar reprezenta o crestere medie anuala de 4,5% iar contributia incasarilor din turism la Produsul Intern Brut ar urma sa creasca de la 3,5% in 2005 la 6,9% in 2026.
Source: Mediafax