Despre problemele strategice ale industriei ospitalitatii din Romania

Autor: Sorin Ionescu, Managing Partner – Fivestar Hospitality
Contact: sorin.ionescu @ fivestar-hospitality.ro

In data de 26 Mai, in cadrul unei conferinte de investitii in domeniul ospitalitatii, Romanian Hospitality Forum 2008, am tinut sa subliniez cateva dintre problemele strategice ale industriei ospitalitatii din Romania. In acest articol voi incerca sa le trec inca o data in revista aducand un plus de actualitate problemelor ridicate.

sorin_picture_web

 

INFRASTRUCTURA: Turismul practicat in masa in Romania nu se poate dezvolta fara un masterplan dedicat dezvoltarii infrastructurii.

          Anul acesta a inceput o dezbatere in ce priveste sansele Romaniei de a se pozitiona in domeniul turismului de masa sau de nisa. In ciuda necesarului evident, luand in calcul marimea tarii si a populatiei si punand accent, cum este normal, in primul rand pe turismul autohton, Romania nu poate face fata acestui tip de turism astazi, si in opinia mea nici in urmatorii 10 ani. Vara aceasta mai mult ca oricand s-a evidentiat efectul autostrazii Bucuresti-Cernavoda, o autostrada care de doua sezoane a depasit nivelul de “masa critica” in ce priveste lungimea si apropierea de destinatie. Uriasul volum de turisti fara prea multe alternative in segmentul turismului de masa navaleste pe aceasta autostrada sufocand apoi infrastructura precara in functiune astazi la nivelul litoralului, generand nemultumire si auto-promisiuni de a nu mai repeta experienta.

          In aceste conditii nu se poate dezvolta dupa principii sustenabile decat un turism de nisa in locatii cu potential natural ridicat si in care preturile reprezinta o bariera in calea tsunami-ului de potentiali turisti autohtoni si chiar straini in cautare de sejururi ieftine. Aceste locatii vor putea, in anumite conditii, fi accesibile chiar in conditii de infrastructura precara. Avem si vom avea din ce in ce mai multe exemple de locatii dezvoltate dupa principii sustenabile si verzi, resort-uri de 4 si 5 stele care sunt apreciate si frecventate de clasa mediu-superioara precum si de clasa ce dispune de o capacitate financiara semnificativa.

          Fara a avea pretentii ca dau sfaturi, si constatand totusi ca problema incepe sa prinda contur si in constiinta planului politic, imi permit sa repet ca, in ciuda situatiei evidente dezastruase a infrastructurii, ca turismul de masa vine de la sine odata cu masa critica produsa la nivelul infrastructurii. Statele care si-au propus dezvoltarea acestui tip de turism, nu numai ca au programe de dezvoltare sustinuta a infrastructurii, ex. Rusia, dar au inteles ca pentru a nu pierde timp pretios, trebuie sa sustina o adevarata campanie de promovare a acestor investii concertate dupa un plan bine pus la punct. In urma cu aproape un an Rusia anunta investitii de cca. o mie de miliarde de dolari in infrastructura prin portavocea presedintelui, stire ce a facut inconjurul lumii intr-un timp record si care a determinat o intensificare a valului de investitori pentru ca lumea intreaga era invitata sa contribuie cu jumatate. Astazi problemele politice si militare generate de zona Caucazului, vor produce efecte nebanuite. Olimpiada de la Sochi probabil va contrabalansa tendintele natural negative ce vor deriva din nefericitele evenimente cu impact geo-strategic.

          Raportand la Romania utilizand indicatori cum ar fi suprafata si populatia, la noi ar fi probabil nevoie de cca. 160 de miliarde de dolari sa venim la zi cu infrastructura. Daca autostrada Bechtel ne va costa undeva intre 8 si 10 miliarde de dolari va dati seama unde ne aflam noi fie si la nivel de planificare? Este clar ca suma estimata de mine nu se refera doar la infrastructura rutiera ci si la celelalte infrastructuri cum ar fi cea feroviara, cea navala si mai ales cea aeroportuara, insa ea este foarte realista. Probabil ca insumarea tuturor proiectelor de infrastructura panificate astazi ar mai corecta aceasta cifra insa nu o promoveaza nimeni. Nu exista o cifra care sa faca obiectul unei stiri care sa depaseasca granitele tarii. Declaratii politice vehiculeaza alocarea pe viitor a 6% din PIB pentru dezvoltarea infrastructurii, dar aceasta cifra conduce la o perioada de atingere a cheltuielii de 160 de miliarde de dolari abia peste 15 ani. Sunt de parere ca aceasta promovarea se poate realiza in ciuda prolemelor mentionate si astfel investitorii in industria hoteliera si turistica vor actiona in consecinta, planificand din timp proiectele in concordanta cu finalizarea proiectelor de infrastructura poate chiar mai devreme pentru a putea ocupa o pozitie pe piata din timp.

Promovati toate proiectele de infrastructura la nivel national si international, nu le tineti pentru voi!

          Un sondaj realizat in urma cu cateva luni de zile a evidentiat infrastructura ca fiind pe primul loc in abordarea dezvoltarii turismului romanesc. Pornind de la acest sondaj, care semnaleaza ca 60% dintre cei implicati intuiesc raspunsul corect, nu pot sa fac altceva decat sa atrag atentia in cat mai multe randuri si pe cat mai multe canale asupra modului in care ar trebui privita problema si ce ar trebui facut in perioada urmatoare.

poza_editorial_8_1_512

 

AGRICULTURA: A doua mare problema strategica ce afecteaza sansele turismului de masa

 

     Sa privim intai cifrele macroeconomice ale Romaniei in ultimii 4 ani:

poza_editorial_8_2_512

          Pentru a putea face turism de masa, trebuie ca preturile pachetelor turistice oferite de regula prin tour operatori sa fie competitive in comparatie cu destinatiile concurente. Un factor important in formarea pretului unui pachet turistic este si pretul alimentelor si bauturilor. Atata vreme cat in Romania alimentele sunt foarte scumpe, competitivitatea pachetelor turistice este grav afectata iar profitul asteptat de investitori de asemenea va avea de suferit.

          De ce sunt alimentele scumpe este perfect vizibil daca luam in considerare anii dezastruosi in agricultura inregistrati in ultima vreme. Romania este total dependenta de conditiile meteo. Anul acesta va fi cel mai bun an din istorie insa fara legatura cu vreo actiune administrativa care ar putea mari volumul productiei, ar putea mari calitatea, nivelul de standardizare al acesteia, si ar cobora preturile in conditii independente de conditiile meteo. Tehnologia in agricultura, irigatiile, exploatatiile mari cu echipamente moderne, reduc riscul si dependenta de conditiile meteo. Odata ce riscul este diminuat, si preturile pot cobora la un nivel competitiv. Problema este similara cu evolutia pretului petrolului, care sufera datorita riscului geo-strategic crescut inregistrat la nivelul tarilor exportatoare de petrol.

          Administratia anunta investitii din fonduri europene de cca. 10 miliarde EUR. Daca in infrastructura despre care vorbeam mai devreme, cea rutiera, navala, aeroportuara si feroviara, este nevoie de cca 160 miliarde de dolari, oare 14 miliarde de dolari sunt suficiente pentru rezolvarea problemelor de infrastructura in agricultura? In cati ani putem atinge un nivel acceptabil? Parerea mea este ca vorbim tot de orizontul a cel putin 10 ani, q.e.d (adica ceea ce era de demonstrat, faptul ca mai devreme de acesti 10 ani nu vom putea realiza turism in masa).

          Pentru ca investitorii de astazi lucreaza cu orizonturi mai scurte de atat, sa ii incurajam atunci sa aleaga investitii punctuale situate in zone accesibile prin aeroporturi si sa ii lasam sa atace anumite segmente de piata care pot sa le aduca profiturile asteptate independent de factorii analizati mai sus.

RESURSELE UMANE: Piata trebuie sa se concentreze pe instruirea management-ului de mijloc

          A treia problema strategica in industria ospitalitatii este legata de resursele umane. Aceasta a fost si este de fapt cel mai mult discutata si in privinta ei se comenteaza astazi la fel de usor precum in fotbal sau in politica.

          Ce as putea sa aduc nou discutiei? Cine doreste sa rezolve o problema trebuie sa aiba capacitatea de a-si pune intrebari in mod corect. Odata pusa intrebarea corecta probabilitatea de a gasi un raspuns si a rezolva problema este foarte mare. Desi m-am mai pronuntat pe aceasta tema si pe alte canale, iata intrebarea:

          De la ce nivel in organigrama provin de fapt problemele cu care ne confruntam? Care patura genereaza probleme in celelate paturi, astfel incat ajungem sa constatam ca problemele sunt peste tot. Cu ceva timp in urma am lansat un sondaj in care cercetam in ce masura este perceput raspunsul corect la aceasta intrebare. Dupa cum se observa in raspunsul la intrebare, patura de manageri de departamente este cel mai putin “de vina” pentru situatia serviciilor in general. Explicatia este legata de faptul ca acesti sefi de departamente, au apucat sa fie instruiti fie in sistemul unui hotel de lant international, fie au incercat sa fie autodidacti odata ce au pornit sa avanseze in cariera in domeniul ospitalitatii.

poza_editorial_8_3_512

          Cu totii stim ca pana vom putea face instruire in masa la nivelul personalului de linie este cale lunga, dintr-un motiv extrem de simplu: vesnica infrastructura ne omoara. Abia acum in 2007 si 2008 se pun bazele unor scoli ce vor putea ridica pretentii pe acest domeniu pe termen mediu si lung. Ori din moment ce aceasta solutie nu este accesibila rapid asa cum nici infrastructura discutata mai devreme nu va fi accesibila prea curand, trebuie aplicata o solutie “pe scurtatura”.

          Din moment ce nu este suficient sa antrenezi directori generali, pentru ca acestia nu pot avea timp sa instruiasca tot personalul, si din moment ce nu putem avea la dispozitie pe piata personal tanar gata instruit, ne ramane solutia:

          Sa instruim bine managerii de departamente, pentru ca acestia pot antrena foarte bine personalul de linie care este fluctuant si pentru ca pot fi destul de usor crescuti pentru a ocupa in 2-3 ani pozitii de directori generali de hotel care sa poata intra in competitie cu directorii generali recrutati astazi in mare masura, din strainatate.

          Va asteptam pe site-ul companiei de consultanta Fivestar Hospitality unde ne angajam sa gasiti permanent resurse profesionale si sprijin in obiectivele Dvs. Nu uitati sa urmariti de doua ori pe saptamana Romanian Hospitality Newsletter pentru ca noi credem cu tarie in efectul lui mobilizator la nivelul intregii industrii din Romania. Din septembrie 2007 am lansat si o varianta saptamanala in limba Engleza pe care o recomandam tuturor rezidentilor straini precum si tuturor partenerilor Dvs. de afaceri din strainatate.

 

sloganexpert

 

Sorin Ionescu

Managing Partner
sorin.ionescu@fivestar-hospitality.ro

Source: Fivestar Hospitality