Centrul Spa – ultima frontieră în domeniul ospitalităţii – lamurirea unor termeni credem ca se impune

Romana
Source: Fivestar Hospitality

Centrul Spa – ultima frontieră în domeniul ospitalităţii – lamurirea unor termeni credem ca se impune

Autor: Sorin Ionescu, Managing Partner – Fivestar Hospitality
Contact: sorin.ionescu @ fivestar-hospitality.ro

Mi-am propus să scriu astăzi despre un subiect sensibil şi vast în acelaşi timp. Ca de obicei, sunt atâtea de spus că devine deosebit de dificil să începi de undeva. Valurile modei centrelor Spa au ajuns să scalde din plin şi ţara noastră. Popularitatea facilităţilor de acest tip a crescut foarte mult în rândul consumatorului urban sau a oaspetelui autohton. Asta datorită celor câteva centre de la noi, care au preluat mai întâi denumirea de „spa” şi uşor, uşor au început să construiască un produs „spa”, dar şi ca urmare a exploziei de călătorii în străinătate, unde românii au avut ocazia să experimenteze un alt nivel al serviciilor.

Toată lumea vorbeşte despre Spa însă cred că una dintre primele întrebări care se naşte este legată de conţinutul acestui concept. Ce este un centru Spa? Ce tipuri de centre spa există din moment ce termenul pare destul de general. Dacă ştiu în principiu ce tipuri de centre spa funcţionează în lume, şi am de gând să merg şi eu pe val şi să investesc într-un spa, cum îmi aleg acea combinaţie de sub-concepte spa care se potriveşte cel mai bine locaţiei mele.

În primul rând, de la început trebuie precizat că în domeniul nomenclatorului de tipuri de Spa nu deţine încă nimeni adevărul, deşi este utilizată deja o terminologie care cu siguranţă a ajuns să fie folosită şi în România. La nivel internaţional există o tendinţă a diferiţilor actori din această industrie să redefinească continuu conţinutul acestor termeni. De ce? Luaţi în calcul că această industrie produce numai în Statele Unite circa 9,4 miliarde de dolari (în 2006), iar dacă vom considera că această cifră reprezintă doar 25-30% din veniturile generate la nivel mondial, veţi înţelege că există o mulţime de interese în utilizarea principalilor termeni cu care puternicul instrument de marketing zăpăceşte în sensul pozitiv mintea iubitorului de servicii spa. Acest lucru fiind spus, este evident că s-a ajuns ca fiecare cultură să accepte în mod diferit terminologia spa. Într-un fel este înţeleasă denumirea de Medi Spa/Medical Spa în Statele Unite şi în alt fel în Europa, ca să nu mai vorbim de zona asiatică.

Odată agăţat acest „disclaimer” în faţa cititorului dornic să îşi structureze o dată pentru totdeauna cunoştinţele în domeniu, haideţi să păşim cu curaj în a fotografia conţinutul actual al terminologiei spa. Clasificarea spa-urilor trebuie să pornească în primul rând de la întrebarea dacă serviciile sunt asociate cu cazare sau nu, apoi trebuie să ţină cont de segmentele de piaţă cărora li se adresează.

Toţi managerii care au un spa de operat ştiu că există câteva principii, reguli clare:
– nu amesteci bolnavii cu oameni sănătoşi!
– nu amesteci bătrânii cu oameni tineri, activi profesional!
Odată respectate aceste principii fiecare dintre managerii şi proprietarii care socotesc că deţin un centru Spa trebuie să identifice din ce este compus conceptul spa-ului său. Iată un sistem de cărămizi conceptuale cu care să puteţi lucra:

pentru_editorial_6_512

Day SPAs (spa-ul de zi, când pentru a obţine serviciile nu este nevoie de cazare):
– Day Spa: Sunt centre situate în mediu urban, unde oaspeţii au opţiunea facilă de a fugi din faţa stresului cotidian. Grijile şi problemele rămân închise afară, clienţii se bucură de un meniu spa variat, axat pe îngrijirea personală şi pe creşterea rezistenţei fizice şi psihologice în mediul profesional şi personal (ex. în Bucureşti: Eden Spa);
– Wellness Spa: Acest concept se axează pe o abordare integrată a sănătăţii individului „sănătos”. Masajele, tratamentele acvatice şi de detoxifiere pot fi combinate cu învăţarea unui nou stil de viaţă sănătos, nutriţie etc. În această zonă încearcă să se poziţioneze în ultima vreme centrele de fitness consacrate (ex. în Bucureşti World Class, Elmec, Wellness etc.);
– Bathhouse Spa: Acestea au la bază băile urbane din antichitate, vezi Grecia, Imperiul Roman, mai târziu Turcia etc. Oaspeţii au la dispoziţie o varietate de bazine, spaţii de relaxare şi tratament toate concepute pentru relaxare, socializare, beneficii terapeutice clasice ale unui day spa;
– Medi Spa: Este un concept mai degrabă american, care adaugă wellness spa-ului supervizarea unui personal medical complementar, atât din medicina tradiţională, cât şi din medicina alternativă;
– CosMedi Spa: Avem şi aici un concept american care permite şi tratamente „mai invazive”, cum ar fi chirurgia estetică, cosmetică (ex. în Bucureşti: Clinica Proestetica).

Destination SPAs (pentru a obţine serviciile este nevoie să ne cazăm):
– Resort Spa: Este de obicei un day-spa situat într-un hotel dintr-o staţiune. Oferta spa este realizată cu elemente atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, adesea unele tratamente putând fi realizate în cuplu. Programele destinate copiilor permit alocarea timpului în mod optim pentru părinţi în cadrul centrului spa. Un factor decisiv este integrarea centrului spa cu celelalte departamente ale hotelului, cum ar fi domeniul alimentar şi cel legat de odihnă, lucru care concura în conceptul „resort wellbeing”. 
– Hotel Spa: Este un concept similar celui de mai sus, însă de data aceasta este vorba de hoteluri de oraş care se adresează segmentului de afaceri sau de relaxare. Călătoria oaspetelui devine cu mult mai plăcută dacă în hotelul său întâlneşte un asemenea set de servicii (ex. centrul Spa IAKI din Mamaia).
– Retreat Spa: Acesta se referă de obicei la unităţi hoteliere apropiate de conceptul de „boutique”. Locaţia este situată, de obicei, într-un capăt de lume, un loc mai greu accesibil ferit de agitaţia cotidiană. Experienţa este de obicei integrată cu alimentaţia pe durata întregii şederi (Bali Spa, în localitatea Cornu).
– Health Spa: Acesta este un concept complex cu un stil de management şi cu un design diferite (un european asta înţelege printr-un Medi Spa spre deosebire de un american). Un Health Spa dispune în general de mai mult de una dintre resursele naturale enumerate în secţiunea Bathing SPAs.  Astfel de concepte au la bază principii cum ar fi cel prin care orice om ar avea nevoie şi dreptul la un sejur de refacere în fiecare an. Pe acest principiu s-a creat în Europa o tradiţie puternică. Componenţa medicală este foarte importantă, iar terapeuţii sunt autorizaţi să execute practici ce ţin de fizioterapie, kinetoterapie, electroterapie, magnetoterapie, împachetări, inhalări, reflexologie, fototerapie etc. (ca exemple am putea da în România, datorită multiplelor elemente naturale folosite, Ana Aslan Health Spa în Eforie şi Danubius Health Spa Resort Sovata, dar aceste centre trebuie repetate şi în categoria lor conform încadrării pe elemente naturale).

Bathing SPAs (concepte ce au la bază preponderent un anumit element natural binefăcător prezent în zonă; acest tip de centru are la origini expresia latină „Salus per Aquam” sau „Sanitas per Aquam”):
– Natural Waters Spa: Sunt centre în care elementul natural principal ţine de prezenţa apelor minerale şi sărate pentru uz intern sau extern, emanaţiilor de CO2 (ex. centre modernizate: Ocna Sibiului, Danubius Health Spa Resort Sovata).
– Thermal Spa: Sunt centre în care elementul natural principal este apa termală (ex. centre modernizate: Germisara Hotel Resort & Spa 4* în Geoagiu Băi, Internaţional 4* Băile Felix, Ferdinand 4* Băile Herculane).
– Natural Mud Spa: Acestea sunt centre în care elementul natural principal este nămolul terapeutic (ex. centre modernizate: Ana Aslan Health Spa în Eforie, Danubius Health Spa Resort Sovata, Ocna Sibiului).
– Thalasso Spa: Centre în care elementele naturale principale sunt apa şi aerosolii marini. Franţa şi Tunisia sunt de departe ţările cu o dezvoltare puternică în această direcţie (ex. centre modernizate: Ana Aslan Health Spa în Eforie).

Derivative SPAs  (concepte care forţează termenul de Spa în acelaşi mod precum este folosit termenul în prezent şi în asocierile următoare: spa auto, ceai spa, muzică spa, pantofi spa, pernă spa, bucătărie spa, stil de viaţă spa, etc.):
– Salon Spa: Dacă în zonă nu există niciun centru day-spa, cu siguranţă există un salon de frumuseţe în care, pe o suprafaţă ce nu permite luxul vestiarelor, clientul să poată beneficia de o paletă restrânsă de tratamente care în mod obişnuit sunt întâlnite în locaţii mai mari ce îşi merită titulatura „day spa”.
– Dental Spa un concept foarte popular în Statele Unite care include în cadrul unui „day spa” un centru stomatologic cu servicii complete. Nu v-aţi duce mai liniştiţi la dentist dacă aţi şti că după tratament puteţi să beneficiaţi de un masaj de relaxare?
– Nail Spa: Anumite saloane de frumuseţe aleg să se concentreze pe un segment de clienţi ce generează o cerere destul de mare, şi anume cei care adoră ca mâinile şi picioarele să arate perfect. Desigur serviciul şi experienţa oferită clientului trebuie să fie superioare serviciilor similare clasice obţinute într-un salon de frumuseţe tradiţional. 

După cum se observă şi în planşa de mai sus, pe lângă categoriile principale de SPA-uri avem o industrie cu provenienţă aparte. Curentul fitness a creat o industrie care se ocupă cu operarea sălilor de echipamente cardio şi de forţă, de operarea spaţiilor pentru exerciţii de gimnastică aerobică, pilates, yoga, etc. Această categorie de centre atacă astăzi cu toată forţa segmentul ocupat până mai de curând liniştit de actorii din industria spa, datorită creşterii notorietăţii acestei noţiuni. Cum era expresia? Parcă nu e nimic nenatural în „a dori o felie din tort”. Adăugarea specialiştilor în nutriţie şi în life-style, orele cu antrenor personal în diferite domenii, dau acum dreptul şi acestei categorii de unităţi să folosească termenul de wellness. Aceste afaceri prezintă astăzi şi vor prezenta în viitor o tendinţă să se întrepătrundă cu „day spa-urile” şi cu “destination spa-urile” clasice.

În România suntem mult prea la început în ciuda tradiţiei incredibile pe care o avem în domeniul „bathing spa-urilor”. E nevoie în primul rând de know-how proaspăt  la nivelul tuturor ramurilor, care poate sosi doar prin manageri şi consultanţi cu experienţă în străinătate şi nu în ultimul rând dintr-un sistem de instruire de capacitate mare care să servească la renaşterea acestei industrii în România. Până atunci, ritmul va fi lent, generator de frustrare, dar şi de satisfacţie pentru cei care construiesc, modernizează pe cont propriu şi aleg să opereze astfel de centre învăţând bunele practici din propriile greşeli.

sloganexpert

Sorin Ionescu

Managing Partner
sorin.ionescu @ fivestar-hospitality.ro

Source: Fivestar Hospitality