Strabate Alpii, la o adancime de 2.3000 metri sub varfuri, pe o lungime de 57,5 kilometri – cel mai lung tunel de cale ferata din lume a fost inaugurat de Elvetia, in urma unei investitii colosale, de peste 12 miliarde de dolari. Noul tronson va reduce cu aproape o ora calatoria pe ruta Zurich-Lugano-Milano, fiind complet functional de la sfarsitul acestui an.
Construit in inima Alpilor, tunelul Gotthard reprezinta mult mai mult decat cel cel mai lung sau cel mai costisitor proiect de acest gen: acesta este o expresie a profesionalismului elvetienilor si simbolizeaza triumful democratiei directe (proiectul a fost aprobat de peste doua treimi dintre cetateni, in cadrul unui referendum organizat in anul 1992).
Finisat in urma unor lucrari ce s-au intins pe mai bine de doua decenii, Gotthard este o realizare uimitoare din punct de vedere tehnic, fiind comparat cu „o catedrala invizibila”. In cadrul acestui proiect, au colaborat ingineri din 15 tari europene, ce au venit cu solutii pentru a excava prin 73 de tipuri diferite de roca (de la unele extrem dure, ca granitul, pana la unele foarte moi, de tipul zaharului). In total, au fost excavate peste 28 de milioane de tone de piatra, ce a fost pe cat posibil faramitata, pentru a putea fi folosita la constructia tunelului.
– 65% din costurile de constructie au fost platite din taxele achitate de vehiculele de mari dimensiuni
– Odata cu inaugurarea noului tunel, trenurile vor putea traversa masivul Gotthard cu o viteza maxima de 250 km/ora
– Tunelul Gotthard a surclasat Tunelul Seikan, din Japonia. Cu o lungime de 53,9 kilometri, acesta leaga insulele Honshu si Hokkaido, detinand suprematia pe plan mondial din 1988
– Proiectul elvetienilor ar putea pierde titlul destul de curand, deoarece guvernul chinez planuieste sa construiasca un tunel submarin, pe sub Bohay Bay, ce va masura 123 kilometri
Nu in ultimul rand, Gotthard reprezinta un simbol al cooperarii dintre statele europene, in vremuri in care se inchid granitele, iar nationalismul extremist prinde radacini. Pentru a sublinia importanta acestui proiect pentru intreaga Europa, cancelarul german Angela Markel, presedintele francez François Hollande si prim-ministrul italian Matteo Renzi s-au alaturat presedintelui elvetian Johann Schneider-Ammann, pentru a lua parte la ceremonia de deschidere. Evenimentul a fost unul grandios, in concordanta cu proiectul: costurile de organizare au depasit 8 milioane de dolari, au fost invitate circa 1.200 de persoane cu functii inalte.
Source: Imopedia/Media