Mai multe cercetari de piata internationale confirma faptul ca Internetul creste in importanta pentru cautarea si cumpararea serviciilor turistice.
Conform unui studiu realizat de Carl Marcussen, de la Centrul pentru Cercetari Regionale si de Turism din Danemarca, vanzarile de servicii turistice online, pe piata europeana, au crescut cu 34% in anul 2005 fata de 2004 iar pentru 2006, se estimeaza ca vanzarile vor creste cu inca 25%, pana la 31,5 miliarde EUR.
Conform unui studiu realizat de firma comScore Networks si piata nord-americana a inregistrat anul trecut o crestere cu 20% a serviciilor turistice cumparate online.
Intr-un raport, publicat recent de Eurostat, se precizeaza ca este foarte important ca firmele de turism sa detina site-uri web de calitate, deoarece acestea reprezinta punctul de pornire pentru afaceri online. Conform acestui studiu, in 2005, 89% din firmele de turism din Uniunea Europea, cu peste 10 angajati, aveau un site web. Potrivit acestui studiu, firmele din turism folosesc in mare masura functii avansate pe site-uri, inclusiv sisteme de plati online.
In statele dependente de veniturile din turism, autoritatile si organizatiile din acest sector analizeaza cum si cat de bine folosesc firmele din turism Internetul si disemineaza informatii despre cele mai bune practici in domeniu, pentru a crea avantaje competitive fata de concurentii straini.
Insa in Romania, ANT a declarat ca fiecare societate comerciala decide singura daca va folosi Internetul pentru a-si dezvolta afacerile si ca pentru existenta unei strategii nationale de utilizare a Internetului in domeniul turismului, o propunere avansata de orice institutie trebuie sa fie aprobata de Parlament si sa devina lege iar in prezent nu exista o astfel de lege.
ANTREC nu detine nici ea informatii daca pensiunile agroturistice apeleaza la Internet pentru a atrage clienti insa reprezentantul ANAT, Traian Badulescu, a declarat ca 90% din agentiile de turism membre ale asociatiei au conexiune la Internet si folosesc site-urile in special pentru rezervari.
Spre deosebire de firmele de turism din Europa occidentala, agentii economici din Romania nu beneficiaza gratuit, de studii, analize sau rapoarte realizate de autoritatile din turism, documente care ii pot ajuta sa-si optimizeze activitatea. Astfel ca turistii straini daca nu gasesc prezentate informatiile despre Romania cel putin la standardele cu care sunt obisnuiti sunt tentati sa aleaga alte destinatii.
Pentru acest an se estimeaza ca 2% din valoarea vanzarilor online de servicii turistice in Europa va fi realizata in Europa de Est.
Source: Capital