Carpatair inchide hub-ul de la Timisoara

La 13 ani de la infiintarea Carpatair, managerul Nicolae Petrov renunta la conceptul de hub care facuse din Timisoara al doilea cel mai important nod de trafic aerian dupa Bucuresti. In prezent, Petrov, altadata actionar majoritar, mai detine doar 5,7% din Carpatair.
Recent, operatorul a anuntat ca isi va majora capitalul social cu 5 mil. EUR, pentru a finanta programul de restructurare si modernizare a flotei de avioane. Actionarii elvetieni ai companiei, care detin circa 64% din actiuni, vor aduce bani pentru majorarea de capital, iar fondatorul companiei Nicolae Petrov nu va participa la majorare.
Petrov a declarat ca decizia actionarilor Carpatair privind aceasta infuzie de capital a fost conditionata de reducerea numarului de zboruri de pe aeroportul din Timisoara.
In anul 2000 Carpatair punea bazele conceptului de nod aerian la Timisoara, orientandu-se pe oferirea unor zboruri pe destinatii de nisa din piata romaneasca si cea europeana.
Numarul pasagerilor transportati prin aeroportul Timisoara a ajuns de la 100.000 de pasageri in 2000 la aproape 1 milion in 2008.
Oficialii Carpatair au precizat ca problemele pentru modelul de hub de la Timisoara au inceput cand, la sfarsitul anului 2008, conducerea aeroportului a decis sa favorizeze zborurile operatorului Wizz Air, trecand la aplicarea unor politici comerciale discriminatorii.
 
Tarifele de aeroport au devenit de cinci ori mai mari pentru Carpatair fata de concurentul principal, iar o mare parte a traficului companiei a fost transferata  – „prin mijloace ilegale si anticoncurentiale” – catre Wizz Air, care continua sa beneficieze de preturi de patru ori mai mici si in prezent.
Schimbarea majora consta in renuntarea la principiul de operare pe sistem nod aerian, care reunea la Timisoara un evantai de rute si destinatii din Romania si tarile invecinate in est cu multiple destinatii din vestul Europei, deci mai putine zboruri. Astfel, orase precum Bacau sau Craiova beneficiau zilnic de legaturi cu Italia, Germania, Franta, Grecia, dar si cu Ucraina si Moldova. Aceste posibilitati vor disparea o data cu incetarea operarii in sistem hub la Timisoara.
In schimb, Carpatair va oferi zboruri directe de pe diverse aeroporturi din Romania si vecinatate spre destinatii din Europa.
Din 2014, flota companiei va fi formata numai din aeronave de tip Boeing 737, de capacitate mai mare fata de cele de pana la 100 de locuri detinute in prezent.
Pentru 2014, compania estimeaza o crestere a numarului de pasageri transportati, a cifrei de afaceri si a profitului.
Numarul total de pasageri transportati in 2012 a fost de peste 400.000, dar in contextul reducerii numarului de destinatii si aeronave din flota si al procesului de schimbare a principiului de operare, Carpatair estimeaza un numar de circa 230.000 de pasageri in acest an, cu o revenire prompta, peste nivelul anului 2012, anul viitor.
Ponderea operarii de la Timisoara din totalul traficului Carpatair va ajunge la finele anului spre aproximativ 20%.
De pe aeroportul din Timisoara vor fi operate cinci zboruri, catre Roma, Milano, Venetia, Stuttgart si Cernauti.
In luna iunie, Carpatair lanseaza zborurile Bacau-Milano, Bacau-Roma, Craiova-Roma, Chisinau-Roma, Chisinau-Venetia si Chisinau-Milano.

Source: Business Magazin