Anca Nedea: lipsa fortei de munca nu poate fi rezolvata decat printr-o schimbare legislativa

Taxele mari pe salarii fac ca un angajat intr-un hotel din Romania sa castige mult mai putin decat unul dintr-un hotel cu acelasi numar de camere dintr-o destinatie concurenta, precum Grecia, desi bugetele de salarii ale celor doua hoteluri sunt, de cele mai multe ori, identice, a declarat Anca Nedea, noul director executiv al Organizatiei Patronale Mamaia-Constanta.
Aceasta sustine ca lipsa fortei de munca nu poate fi rezolvata decat printr-o schimbare legislativa, deoarece taxele si impozitele percepute angajatilor si angajatorilor reprezinta, conform sursei citate, 75% in plus pe langa salariul net. In plus, pentru angajatii din turism nu sunt emise derogari speciale, astfel incat sa poata lucra si in weekenduri fara a fi platiti dublu si cu doua zile libere consecutive.
Organizatia s-a intalnit cu reprezentanti ai Ministerului Muncii si ai Inspectoratului Teritorial de Munca pentru discutii in acest sens, fara un rezultat.
Afirmatiile vin in contextul in care unii hotelieri si proprietari de restaurante incearca sa faca fata crizei de forta de munca din turism aducand angajati din Nepal sau Filipine 
Intrebata daca nu cumva angajatii din turism pleaca deoarece sunt platiti prost, Nedea sustine ca lucrurile nu mai stau chiar asa si ca salariile au crescut in ultimii ani, dar nu suficient.
Potrivit acesteia, majoritatea hotelierilor de pe litoral au lucrat, in vara, pentru servicii de curatenie cu doar 2-3 agentii de plasare a cameristelor, pe care s-au „batut” toti, de la cei din sudul litoralului pana la cei din Mamaia.
„Se facea contract cu compania care venea cu femeile respective si curatau camere, nu le lasa sa fie la dispozitia ta in hotel. Pana la urma, aceste cameriste au cedat psihic si fizic din cauza volumului urias de munca si s-au imputinat si ele. In perioada de varf de sezon, in august, efectiv au fost nenumarate situatii in care turistii au asteptat foarte mult la receptie pentru a se caza, deoarece inca nu se facuse curatenie in camere”, a declarat Nedea.
O propunere a organizatiei a fost ca hotelurile de pe litoral sa se oblige sa plateasca angajatii si in extrasezon, in limita a 6 luni, astfel incat sa ii poata pastra si peste iarna, dar ca in acest interval hotelul respectiv sa fie scutit de plata taxelor la stat.
Referitor la ideea de a aduce forta de munca din strainatate, sefa organizatiei patronale spune ca este greu de realizat, tot din cauza legislatiei. Avand in vedere inclusiv nivelul salarial scazut comparativ cu alte state din Uniunea Europeana, singurele tari din care pot fi adusi angajati sunt cele din afara Uniunii, inclusiv Republica Moldova, caz in care cei care ar veni ar fi avantajati, deoarece cunosc limba romana.
Totodata, Radu Enache, proprietarul lantului Continental, cu aproape 1.900 de camere, crede ca este mai avantajos sa mareasca salariile angajatilor romani, pentru a-i putea pastra, decat sa aduca forta de munca din strainatate, in conditiile in care statul roman nu a reglementat foarte clar astfel de „importuri”.
In medie, intr-un singur an, fluctuatia de personal dintr-un hotel romanesc depaseste 30%, iar angajatii fie se muta de la o unitate de cazare la alta, fie schimba domeniul, fie pleaca din tara. Pe de alta parte, industria turismului este recunoscuta ca fiind unul dintre domeniile in care se plateste cel mai prost.
„Eu cred ca pot sa imi asigur personal din Romania. Prefer sa cresc salariile, iar anul viitor le voi majora, in medie, cu peste 5%, iar ca efect ma astept sa am o fluctuatie de personal de doar 20-22%, pe care mi-o asum”, a declarat Radu Enache.
El a adaugat ca toti angajatii sai au contract de munca si ca sunt platiti dupa criterii de performanta, beneficiind de un sistem de bonusare.
Acesta apreciaza ca a aduce straini care sa lucreze in hotel este o solutie mult mai anevoioasa si, in final, mai costisitoare decat sa incerci sa pastrezi angajatii romani.

Source: Profit

EN RO