Afilierea sau supravietuirea – optiunile hotelierilor in perioada de criza

Daca decid sa isi afilieze afacerea, antreprenorii din industria hoteliera trebuie sa tina cont de faptul ca preturile hotelurilor din Romania vor scadea cu 20-30% in acest an, deci este un an bun pentru cei care au cash si vor sa investeasca, in special pentru brandurile noi care si-au anuntat intentia de a intra pe piata din Romania, a declarat Sorin Ionescu, Managing Partner al companiei de consultanta hoteliera Fivestar Hospitality.

Daca in 2008 rata de crestere in industria hoteliera a fost de 12%, pentru acest an Ionescu estimeaza cel mult o crestere de 3%.

Reprezentantul Fivestar Hospitality a declarat ca, in prezent, pe piata din Bucuresti se afla 4 hoteluri in faza de constructie si inca 9 unitati a caror constructie va incepe in urmatoarele 12 luni, la care se adauga 15 proiecte aflate in faza de preplanificare.

In primele trei luni ale anului, gradul de ocupare al hotelurilor din capitala a inregistrat o scadere de 26,4%  comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, potrivit unui studiu efectuat de compania de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Hotels.

Astfel, Bucurestiul este orasul cu cel mai drastic declin din Europa Centrala si de Est, urmat de Varsovia, care a scazut cu 21,6%.

Cu o prezenta destul de modesta pe piata hoteliera locala, Hilton vrea sa profite de scaderea preturilor si de problemelele cu care se confunta hotelierii independent si sa isi extinda reteaua din Romania.

Adela Cristea, directorul de dezvoltare al Hilton pe Europa si Africa, a declarat ca aceasta perioada este plina de provocari pentru industria turismului, insa perspectivele pe termen lung sunt pozitive, din ce in ce mai multi proprietari de hoteluri si dezvoltatori dorind sa se afilieze la branduri puternice.

Cristea a declarat ca, pe langa afilierea hotelului din Sibiu, care va fi inaugurat in acest an sub brandul Hilton, analizeaza si alte piete ca Bucuresti, Brasov, Timisoara si Cluj, dar si statiuni montane sau de pe litoral. Reprezentantul Hilton a declarat ca lantul se axeaza in principal pe dezvoltarea brandurilor Hilton, Doubletree by Hilton si Hilton Garden Inn.

Insa exista hoteluri independente care au decis sa reziste in conditiile actuale ale pietei.

Hotelul Caro din Bucuresti recunoaste ca se confrunta cu scaderi semnificative anul acesta, insa nu ia in calcul afiliera la un lant hotelier sau vanzarea hotelului, a declarat Octavian Lazar, managerul hotelului Caro. Lazar a precizat insa, ca aceasta solutie va fi luata in calcul de multi jucatori.

In primele 6 luni ale acestui an, hotelul Caro a inregistrat un grad de ocupare de 40%, in scadere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului precedent. De asemenea, in primul semestru Caro a inregistrat o cifra de afaceri de 1,5 milioane EUR, in scadere cu 35% fata de perioada similara a anului trecut. Totodata, hotelul a scazut cu circa 30% si tarifele practicate.

Ca principale masuri pentru minimizarea costurilor au fost scaderea cheltuielilor cu personalul si a vitezei cu care se efectuau investitiile, a precizat reprezentantul Caro.

Hotelul Berthelot din Bucuresti, clasificat la 4 stele, a fost deschis la sfarsitul lunii ianuarie anul curent, in urma unei investitii de 3,5 milioane EUR. Hotelul dispune de 43 de camere, iar in luna aprilie gradul de ocupare a fost de 63%, in timp ce in luna mai gradul de ocupare a crescut pana la 68%. Pentru luna iunie, Constantin Arsene, proprietarul hotelului, estimeaza un grad de ocupare de 85%.

Arsene nu exclude si posibilitatea vanzarii unitatii, insa afirma ca pretul de vanzare va fi cuprins intre 6.000 si 8.000 EUR metrul patrat construit.

In primele patru luni si jumatate de functionare, hotelul Berthelot a inregistrat o cifra de afaceri de 300.000 EUR, peste 90% dintre clientii unitatii fiind oameni de afaceri si peste 85% expati.

Source: Wall-Street