Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism, ANAT, solicita Guvernului recunoasterea incomingului ca activitate de export si introducerea unor stimulente fiscale.
Din cele peste 2.000 de agentii de turism inregistrate in Romania, doar 20 au activate de incoming, cu preponderenta in structura afacerilor, prea putine pentru a putea atrage un numar semnificativ mai mare de turisti straini.
Lucia Morariu, presedinte ANAT a declarat ca daca autoritatile ar recunoaste incomingul ca activitate de export de servicii, numarul turistilor straini veniti in Romania ar creste si am putea ajunge de la 2% din PIB la 6% – nivelul de potential estimat de World Tourism & Travel Council in cazul Romaniei. Acesta este si motivul pentru care ANAT solicita Guvernului recunoasterea incomingului ca activitate de export si, implicit, aplicarea cotei de TVA.
Gheorghe Fodoreanu, fost presedinte ANAT si proprietarul unei agentii specializate in activitate de incoming, spune ca aceasta recunoastere a incomingului ca activitate de export de servicii ar aduce 2 mil. EUR in tara, bani din care ar putea fi platite 20.000 de pensii de 450 RON lunar.
ANAT a propus Ministerului Finantelor Publice sa acorde stimulente pentru a creste numarul agentiilor care sa realizeze acest tip de activitate.
Alin Burcea, prim-vicepresedinte al ANAT a precizat ca s-a propus ca pentru fiecare turist strain adus in Romania, o agentie sa poata primi 2 EUR pentru fiecare noapte de cazare la un hotel de 2 stele, 3 EUR pentru o unitate de 3 stele etc. Sumele ar putea fi scazute din impozitul pe profit datorat statului de agentia de turism respectiva, masura devenind un stimulent de profit si pentru ele.
Turistii straini reprezinta doar 18% din piata turistica a Romaniei, fata de 67% in Bulgaria, 49% in Ungaria, 53% in Cehia si 71% in Austria. Statele din care vin cei mai multi turisti sunt Ungaria, Bulgaria, Germania, Italia, Polonia si Austria.
Source: Economica