ANAT respinge modificarile propuse de Ministerul Transporturilor in cazul legislatiei referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora

Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism, ANAT, respinge modificarile propuse de Ministerul Transporturilor in cazul legislatiei referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, pe care le considera aberante, clientelare si imposibil de aplicat. 
Reprezentantii ANAT sustin ca masura afecteaza deosebit de grav toate transporturile turistice si poate avea consecinte sociale dezastruoase. In plus, este profund contrara tendintelor europene de liberalizare a pietei, cat si agendei Guvernului de debirocratizare a aparatului public.
ANAT este impotriva introducerii:
1. Obligatiei completarii foilor de parcurs in dublu exemplar de catre operatorul de transport rutier pentru fiecare calatorie, inainte de raportarea acesteia, ba chiar solicita eliminarea foilor de parcurs – Precizam ca in acest moment Comisia Europeana revizuieste Regulamentul nr. 1073 privind regulile comune de acces la piata europeana de autobuze si autocare, avand ca prioritate liberalizarea pietei si eliminarea foilor de parcurs in cadrul Uniunii Europene. Nici pe teritoriul Romaniei nu sunt obligatorii in cazul transportului ocazional, intrucat acesta se desfasoara pe baza unei comenzi sau a unui contract, dovada fiind plata anticipata a transportului sau dupa incheierea cursei, conform clauzelor contractuale. 
2. Obligatiei ca pe tot parcursul calatoriei, in cazul transportului ocazional, componenta grupului sa ramana aceeasi – Este o obligatie stupida si hilara, imposibil de aplicat din cauza nenumaratelor situatii ce pot aparea in derularea unui program turistic si care va duce fie la disparitia programelor turistice care includ transport terestru, fie la nenumarate abuzuri din partea organelor de control. Sa ne gandim numai la cateva situatii foarte frecvente:
– circuitele turistice, care colecteaza turisti din mai multe localitati in vederea participarii la un program comun si apoi ii debarca in localitatile de origine; 
– transferurile turistilor straini de la un aeroport la diferite unitati de cazare dintr-o anumita zona turistica;
– situatia in care un turist este nevoit din motive personale sa paraseasca un circuit inainte de incheierea acestuia. 
In oricare din aceste situatii transportatorul si/sau organizatorul sunt in culpa. Un eventual control pe traseu ar consta in numararea calatorilor, legitimarea lor si confruntarea cu lista transportatorului. Niciunde in Europa nu se intampla asa ceva, Romania ar veni in premiera cu o astfel de situatie. 
3. Obligatiei completarii cu 24 de ore inainte de inceperea calatoriei a formularului electronic disponibil pe pagina Autoritatii Rutiere Romane cu datele de identificare ale turistilor si solicita renuntarea la o astfel de raportare in cazul curselor ocazionale ori, in ultima instanta, mentinerea obligatiei declararii cursei inainte de inceperea ei, dar fara limita de timp si fara a fi necesare si datele de identificare ale pasagerilor – O astfel de masura ar fi catastrofala.
Sa ne gandim numai la cateva posibile situatii: 
– necesitatea inlocuirii unui autocar defectat in timpul unei curse turistice; 
– organizarea unei excursii optionale intr-o zona de interes turistic pentru o parte a unui grup de turisti straini sositi intr-un port romanesc (identitatea acestora neputand fi cunoscuta, uneori, pana in momentul inceperii cursei, iar repartizarea pe autocare facandu-se adhoc sau, uneori, fiind schimbata pe durata programului); 
– necesitatea aducerii la Bucuresti a pasagerilor unei aeronave care din diverse motive nu a putut ateriza la Otopeni, ci la Craiova ori Constanta; 
– excursiile scolare de o zi, unde participantii se pot schimba pana in momentul plecarii etc. 
In plus, masura propusa nu respecta nicidecum Regulamentul UE nr 216/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal. 
In calitate de asociatie profesionala si patronala a agentiilor de turism, care promoveaza activ transportul turistic si turismul cu autobuze si autocare, ca mijloace sigure, prietenoase, ecologice, eficiente si accesibile tuturor, ANAT solicita Ministerului Transporturilor: 
1. Liberalizarea transportului rutier national de persoane din Romania prin reguli si nu prin haos, urmand modelul statelor europene care si-au liberalizat piata nationala de transport rutier de persoane, ca de exemplu Marea Britanie, Suedia, Germania, Franta, Italia
2. Completarea legislatiei romanesti cu prevederi clare de aplicare a Regulamentului 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori In cazul aprobarii actului normativ in forma propusa de Ministerul Transporturilor, similara celei anuntate in octombrie 2016, ANAT considera ca vom asista la blocarea transporturilor turistice efectuate de transportatorii romani, cu influente greu de cuantificat atat in ceea ce priveste circulatia turistica in Romania, cat si asupra activitatii multor transportatori. 

Source: Daily Business

EN RO