Turismul cultural se dezvolta tot mai mult

In ultimii 5 ani, sumele alocate pentru vacantele spre destinatiile culturale au crescut cu peste 51%, se arata intr-un studiu al companiei internationale de cercetare Euromonitor.

Caoline Bremner, global travel manager, in cadrul Euromonitor International, a declarat ca una din industriile care au inregistrat cele mai mari cresteri este turismul, cu un avans al numarului de vizitatori de 16% la nivel global, ajungand la 118,6 milioane turisti, in ultimul an. In aceste conditii, pentru a atrage cat mai multi turisti, orasele si capitalele lumii au inceput sa promoveze in mod agresiv atuurile culturale si naturale.

Presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, ANT, Monica Barbuletiu, a declara ca dintre destinatiile spre Romania vandute in tarile din Uniunea Europeana, circuitele culturale sunt poate cele mai cautate produse.

Pentru Romania, tarile cu cel mai mare potential ca emitent de turisti sunt Germania, Italia, Franta, Spania, Austria, unde tara noastra este pozitionata ca o importanta destinatie de turism cultural.

Presedintele ANT a declarat ca in 2006, Romania a fost vizitata de 1.379.832 de turisti straini iar in acest an estimeaza o crestere cu aproximativ 15% a numarului de turisti straini, avand in vedere proiectul Sibiu-capitala culturala europeana 2007 sau nominalizarea Deltei Dunarii ca peisaj al anului 2007/2008.

Directorul comercial al agentiei Atlantic Tour, Razvan Teodorescu, a declarat ca, in general, cele mai vizitate obiective culturale sunt cele care fac parte din patrimoniul cultural UNESCO, bisericile de lemn din Maramures, manastirile din nordul Moldovei si bisericile cetati din Transilvania.

Razvan Teodorescu a precizat ca in 2006 prin intermediul agentiei Atlantic Tour, au vizitat Romania aproximativ 11.000 turisti straini din Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Australia, Japonia sau Spania.

Circuitele culturale pornesc de la 300–400 EUR/persoana, pe o perioada de 7 zile, la hoteluri de 3-4 stele, pentru un grup de 20 persoane.

Alegerea din ce in ce mai des a destinatiilor culturalor a dus la organizarea unor evenimente de natura culturala precum festivaluri de opera, cinema, arta sau literatura.

In cazul Romaniei, un exemplu notabil il reprezinta derularea programului Sibiu, capitala europeana, menit sa atraga cat mai multi turisti pentru vizitarea vestigiilor istorice si culturale ale orasului. Intr-un raport al Consiliului Mondial pentru Turism si Calatorii, WTTC, se precizeaza ca acest program reprezinta o oportunitate de a pune Romania pe harta turistica europeana, nu numai in ochii potentialilor vizitatori straini, dar si pentru romani.

De asemenea, WTTC recomanda tarii noastre sa considere prioritara promovarea monumentelor istorice folosind situri de referinta precum Brasov, Sibiu si Sighisoara.

Daca Romania ar tine cont de aceste recomandari, turismul ar putea reprezenta, pana in anul 2016, 5,8% din PIB si 6,9% din totalul fortei de munca. Aceste cifre arata ca Romania este una din tarile cu turismul cel mai putin dezvoltat, situandu-se pe locul 162 din totalul de 174 de tari, exprimat in contributia la PIB, potrivit estimarilor WTTC.

Romania detine o mostenire culturala unica si diversificata care o diferentiaza de tarile vecine. Exista deja 7 zone World Heritage Site inclusiv Delta Dunarii, manastirile din Moldova, manastirea de la Horezu, satele cu biserici fortificate din Transilvania, fortaretele dacice din muntii Orastie, centrul istoric din Sighisoara si bisericile de lemn din Maramures, se mai arata in studiul WTTC.
Source: Adevarul

EN RO