Tendinta companiilor aeriene este de a maximiza ponderea biletelor electronice

In acest an companiile romanesti de linie regulata isi vor reduce costurile cu peste 25 milioane EUR daca vor trece de la biletele de hartie la biletele electronice, in conditiile unui trafic estimat la 3,8 milioane de pasageri.

Anca Apahidean, country manager IATA pe Romania si Moldova, a declarat ca procesarea unui bilet de hartie costa pana la 10 USD iar procesarea unui bilet electronic costa pana la 1 USD, astfel ca diferenta de 9 USD pe fiecare bilet vandut va reveni companiilor aeriene.

47% din biletele vandute de companiile aeriene de linie regulata in luna ianuarie a acestui an erau bilete electronice, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut ponderea era de doar 11%, Anca Apahidean declarand ca se intentioneaza ca pana la sfarsitul acestui an sa se atinga targetul de 100% e-ticketing.

Traficul mediu in luna ianuarie a fost de 315.000 de pasageri, dintre care aroximativ 150.000 au cumparat bilete electronice. Pentru acest an, pe liniile regulate, se estimeaza un numar de 3,8 milioane de pasageri.

Malin Malineanu, presedintele comisiei IATA a Patronatului ANAT, a declarat ca tariful mediu al biletelor de avion este intr-o continua scadere, printre factorii care concura la aceasta regasindu-se si economia data de trecerea la biletele electronice.

Printre avantajele pe care le au agentiile de turism se numara simplificarea operatiilor, promptitudine sporita si micsorarea timpului de reactie, creandu-se insa si premisele schimbarii centrului de greutate in distributia produsului aerian, a precizat Malin Malineanu.

Anca Apahidean a precizat ca primii cinci operatori din Romania care au cele mai ridicate procente de emiteri de bilete electronice sunt Aegean Airlines, British Airways, Czech Airlines, KLM, Swiss International Airlines, toate cu un procentaj de peste 85%.

Prima companie care a introdus biletele electronice pe piata aeriana din Romania este British Airways, in 2002. Aceasta a ajuns la o pondere de aproximativ 98% a biletelor electronice din totalul biletelor vandute in Romania.

La sfarsitul lunii octombrie 2006, Carpatair a introdus biletele electronice iar in luna februarie a acestui an a ajuns la o pondere a biletelor electronice de 51%. Primele rute pe care s-au putut emite e-ticketing au fost Bucuresti-Timisoara, Iasi-Timisoara si Timisoara-Paris. Pentru urmatoarele 3 luni compania estimeaza ca va depasi pragul de 85% astfel ca la sfarsitul acestui an sa fie cat mai aproape de 100%.

Heinrich Vystoupil, manager Austrian Airlines pe Romania si Moldova a declarat ca aproximativ 40% din biletele vandute de companie sunt electronice, aceasta pondere fiind influentata de faptul ca sunt oferite inca acest tip de bilete in Cluj, Iasi si Sibiu si din cauza ca nu se poate inca oferi acest serviciu pe cursele realizate in parteneriat cu TAROM. Pana la sfarsitul acestui an compania intentioneaza sa ajunga la o pondere de 70-80% de bilete electronice emise.

In ianuarie, doar 4% dintre biletele vandute de Tarom erau bilete electronice, existand posibilitatea de emitere a acestor tipuri de bilete pe toate rutele interne, potrivit reprezentantilor companiei. Sistemul functioneaza deja si pentru cateva destinatii externe precum Budapesta, Tel Aviv, Chisinau, Atena, Istanbul, Bruxelles si Paris.

Ponderea de bilete electronice vandute in Romania prin sistemul BSP este inferioara celei care exista la nivel global. In prezent existand 347 de linii aeriene care participa in BSP worldwide, din care 201 emit deja bilete electronice in BSP si aveau la sfarsitul lunii ianuarie un procentaj de 77% de bilete electronice, a declarat Anca Apahidean.

Source: Ziarul Financiar

EN RO