Criteriile care stau la baza politicii tarifare in domeniul hotelier

Exista trei componente esentiale in stabilirea tarifelor hoteliere, indiferent daca hotelurile sunt sau nu afiliate unor lanturi internationale – piata pe care opereaza (climatul economic, concurenta, locatia si functionalitatile hotelului), sezonul si tipul clientului, precizeaza Paul Marasoiu, presedintele Peacock Hotels Global Management, teorie sustinuta si de Melania Kantor, director de analiza financiara al JW Marriott Bucuresti.

Hotelurile care sunt afiliate la marile lanturi internationale, Athenee Palace Hilton, JW Marriott, Crowne Plaza si Sofitel, se ghideaza dupa un set de propuneri de tarif realizat de compania de consultanta Deloitte & Touche, pe baza unui raport de operare primit lunar de la hotelurile mentionate si care cuprinde date statistice referitoare in principal la rata medie de pret si gradul de ocupare. Aceasta structura cuprinde in medie 25 de tarife, de la tarifele underdesk pana la tarifele speciale pentru companii, turism individual si de grup sau structuri guvernamentale, explica Paul Marasoiu. De asemenea, tarifele difera in functie de sezon, Paul Marasoiu remarcand patru varfuri de ocupare in Bucuresti, doua in primavara si doua in toamna.

In cazul lantului Ibis Accor, tarifele sunt stabilite de specialistii grupului, fara a apela la o companie de consultanta, precizeaza Calin Ile, fostul manager al hotelului Ibis Gara de Nord si actualul manager al hotelului Ibis Constanta. Tarifele sunt stabilite in functie de piata locala, de raportul cerere-oferta si de concurenta, interventia grupului international avand loc numai la nivelul unei politici coerente de preturi in raport cu segmentul vizat. La Ibis se recomanda ca pretul camerei sa fie fara mic dejun, pretul promovat sa fie cel cu toate taxele incluse, fara a ascunde costuri ascunse iar pretul camerei este in general acelasi pentru una sau doua persoane dar este diferentiat in week si in week-end.

Hotelurile care nu fac parte dintr-un lant hotelier sau hotelurile din provincie isi stabilesc tarifele dupa fler, pornind de la costurile de operare, de la proiectii bugetare, din analiza pietei si din statistici efectuate pe baza rezultatelor anterioare, precizeaza Paul Marasoiu. In Bucuresti, aproximativ 25-30% din tarifele hoteliere sunt stabilite dupa fler.

Datorita concurentei scazute si preturilor mai ridicate decat pe alte piete, Bucurestiul se afla in topul celor mai scumpe orase europene din punctul de vedere al tarifelor hoteliere, anul trecut avand un tarif mediu net de 106 EUR, cu 2,5-3 EUR mai mare decat media europeana. Si rata medie de ocupare a ajuns in 2005 la aproape 69%, cu 2% mai mare decat media europeana si cu 4% mai mare decat media Europei de Vest si la acelasi nivel inregistrat in Europa Centrala si de Est.
Source: Business Magazin